ועדת זיילר בעקבות אסון ורסאי: יש לחוקק חוקים נפרדים לתכנון ולבנייה

מותחת ביקורת חריפה: חקיקה עמומה, מדיניות לא אחידה, היעדר אכיפה, שיקולים לא ענייניים

ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור, פרסמה היום (ג') את הדו"ח הסופי, המתאר שורה של כשלים, ליקויים ומחדלים בתכנון ובבנייה בישראל.

בדו"ח החריף של הוועדה, בראשות נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, ורדי זיילר, שהוקמה בעקבות אסון ורסאי במאי 2001, נמתחה ביקורת על מצב התכנון והבנייה בארץ. נאמר, כי "צריך להפעיל עוצמה לא קטנה כדי להפסיק את התופעות השליליות שהתגלו בתכנון ובבנייה".

בין הכשלים שמציינת הוועדה: הסברים נורמטיביים מסובכים, חקיקה עמומה, לא שלמה וסותרת, מדיניות לא אחידה המופעלת על רשויות זהות, שיקולים לא ענייניים וזרים הנשקלים על-ידי פוליטיקאים בדרך לקבלת החלטה בוועדות המקומיות, הפעלת לחץ פוליטי על דרגים מקצועיים, ואדישות המשטרה לעבירות בתחום הבנייה.

עוד מציינת הוועדה בנייה בלתי חוקית בממדים רחבים מאוד, חוסר בכוח אדם מקצועי בכל רשויות הבנייה, הליכים משפטיים ארוכים שתוצאתם אינה מביאה להרתעה, וסחבת ארוכה ועמוסה בטיפול בתיקי תכנון ובנייה בבתי המשפט.

דו"ח הוועדה מציע שורה של צעדים על מנת לטפל ב"רעות החולות". הוועדה מדגישה, כי מדובר במערכת המורכבת משרשרת ארוכה וסבוכה מאוד של רשויות, ממלאי תפקידים, מוסדות, בעלי עניין כלכלי, פוליטיקאים, אנשי עסקים, הון רב וגורמי פיקוח ואכיפה. עצירת המעגל השוטף, לדברי הוועדה, תיתכן רק על-ידי בלימת הסיבוב כולו - בלימה בו זמנית של כל אחת מהחוליות המרכיבות את המעגל.

המלצות הוועדה:

* הכנת קוד בנייה מקיף ונוח לשימוש. הוועדה קובעת, כי החקיקה בתחום הבנייה לוקה בפיזור רב ובהעדר מדיניות ברורה. ליקויי החקיקה מהווים חוליה דומיננטית במעגל השוטף. הוועדה ממליצה לבטל את חוק התכנון והבנייה, ולחוקק חוקים נפרדים לתכנון ולבנייה.

* הקמת מרכזי בדיקה מקצועיים ופרטיים לפיקוח ובקרה על תכנון המבנה וביצוע הבנייה. בדומה להקמת מכוני רישוי פרטיים, מציעה הוועדה להקים מרכזי בדיקה פרטיים. ממצאי הוועדה קבעו, כי אין אף רשות הבודקת ברצינות היבטים נכבדים של התכנון, ובכלל זה תכנון השלד. הרשויות מסתפקות במקרה הטוב בבדיקת מסמכים, כדי להיות בטוחות שיש אישור.

* הוועדה ממליצה לפשט הליכי קבלת היתר בנייה ותעודת גמר, ולהתנות היתר בנייה בתכנון מפורט. הוועדה מציעה, כי הוועדה המקומית תדון בשאלה האם יש לאפשר בנייה במקום מסוים או לא. כל השאלות הנוגעות לתכנון מפורט ייעשו מול מרכזי הבדיקה הפרטיים, שיפעילו צוות מקצועי.

* הקמת משרד בנייה. הוועדה קובעת, לאור ריבוי המשרדים הממשלתיים העוסקים בענייני תכנון ובנייה, כי יש להקים משרד ממשלתי שירכז את כל ענייני הבנייה.

* הוועדה מציעה להקפיד כי במכרזים לא יהיה קריטריון המחיר הקריטריון היחידי בבחירת זוכים במכרז. לדברי הוועדה, הקפדה על חיסכון וצמצום הוצאות בבחירת זוכים במכרז, הופכת לעתים רבות להורדת הרמה בבנייה ובבטיחות המבנים. חיסכון של פרוטות בעבודה גורם לנזקים העולים בעשרות מונים.

* עמידה בלוחות זמנים בוועדות המקומיות וברשויות הבנייה, מסירת מידע מלא ואמין בלוח זמן קבוע מראש, העברת סמכויות להוצאת צווי הפסקת עבודה לפרקליט מחוז, אכיפת חוק התו"ב ע"י המשטרה.

הוועדה מציינת בדו"ח, כי מדובר בבעיה מורכבת, התלויה בגורמים רבים. "עולם הבנייה לוט בערפל סמיך של נורמות ושל מנגנוני פיקוח שלטוניים... מבעד לעשרות, אם לא מאות עצים אלו, לא קל לראות את היער, גם לא את היעד - הלא הוא מוצר הבנייה".