מהנדס עיריית ת"א בעקבות דו"ח זיילר: אנחנו מהווים לכל היותר חותמות גומי

קייזר מודה שאין אפשרות לבדוק את התוכניות המוגשות למהנדסי הערים אפילו בבדיקה מדגמית

"לצערי אנחנו משמשים כחותמות גומי לכל היותר, ואם המצב לא ישתנה, אני לא רואה כיצד ניתן למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד". כך אמר היום (ד') ל"גלובס" מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, בתגובה לפרסות דו"ח ועדת זיילר.

לדברי קייזר, יישום מסקנות הוועדה יארך שנים, וכי בינתיים נותרות הרשויות המקומיות ללא כלים מעשיים להתמודדות עם הבעיה. לדבריו, האחראים במקרה דומה הם האדריכל שערך את התוכנית, מבקש ההיתר ובמקרים מסוימים הקונסטרוקטור שחווה את דעתו המקצועית.

קייזר הוסיף: "הרשות אחראית לספק מידע מלא, שקוף וחד-ערכי. אחרי מסירת המידע, חובה על כולם לפעול על פיו, מבלי לבקש הנחות והקלות. ברגע שחתמו כל הגורמים המקצועיים, כולל הפקידים, אני חותם ואז יוצא ההיתר.

"אין לנו כל אפשרות לבדוק כל תוכנית ותוכנית. מדובר באלפי תוכניות, והבדיקה שלנו צריכה להיות מדגמית בלבד, בדיוק כמו במס הכנסה. הבעיה היא קלות העונשים המוטלים על עברייני בנייה.

"במקום להכניס לכלא לכמה שנים עבריין בנייה, הוא יוצא בקנס לכל היותר. מה ההבדל בין מי שדרס הולך רגל בכביש למי שתיכנן או בנה בניין שנפל על ראשו של ילד והרג אותו?", טוען קייזר.

לגבי ההצעה לשנות את חוק התכנון והבנייה במתכונתו הנוכחית ולהוסיף מנגנוני ביקרות נוספים, אומר קייזר, כי הבירוקרטיה החדשה שתיווצר תשתק לחלוטין את הענף.

"גם היום זה כמעט בלתי אפשרי. אם יערימו עוד חסמים בירוקרטיים, המצב יהיה כמה מונים קשה עוד יותר. זה לא חוכמה להציע שינוי מהותי, החוכמה היא לבצע את השינויים הרלוונטיים בלבד", הוסיף קייזר.

קייזר אמר עוד, כי לא ייתכן מצב בו אין אחראי לאסון שקרה. "מדוע שאני אקח אחריות על מי שניסה לרמות אותי? לצערי, אני לא יכול לסרב לתת שירות לעבריין בנייה בעבר, והסנקציות העומדות לרשותי אינן רלוונטיות כלל".