"שלטון החשבים הוא רעה חולה"

ועדת זיילר לאסון אולם ורסאי הצביעה על חשש: צד האיכות בכלל לא נלקח בחשבון, רק הכסף קבע במכרזים

שבוע לאחר פרסום דו"ח ועדת זיילר, או בשמה המלא "ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים את הציבור", מתברר שאמות הסיפים לא רעדו. השופט ורדי זיילר אמנם הפיק דו"ח חמור, המתאר שורה ארוכה של כשלים, ליקויים ומחדלים בתחום התכנון והבנייה בארץ, אך נראה שזה לא ממש מפריע למישהו. אם נצטט את נבואת זיילר עצמו, מסקנות הדו"ח גם לא ייושמו.

עם פרסום הדו"ח, נכנסה המערכת הפוליטית, שיש לה ניסיון רב בוועדות חקירה ממלכתיות, לתרגולת הרגילה שלה. שר השיכון, אפי איתם, פרסם מיד הודעה לפיה הוא מתכוון להניח על שולחן הממשלה הצעה לאמץ את מסקנות הדו"ח. רה"מ אריאל שרון הזדרז, מיד אחריו, ואמר שאין צורך שאיתם יעשה זאת, כי הוא מתכוון לעשות זאת בעצמו. התוצאה היא, שהבוקר (א') דנה הממשלה במסקנות הוועדה. בענף הנדל"ן אומרים, שגם כך קיים סיכוי נמוך מאוד שמשהו באמת ישתנה.

לספקנות הרבה יש על מה להתבסס. חוק התכנון והבנייה, על כל מורכבותו ומגבלותיו הרבות, קיים גם כיום. העובדה שבמקום לאכוף אותו רק עוקפים אותו כל העת, היא ההוכחה לכך שהבעיה היא לא בחוק - אלא באי הציות לו.

לא היה צריך להמתין לדו"ח זיילר כדי לדעת, שכל תחום התכנון והבנייה פרוץ, וכמו דברים רבים אחרים בחיינו גם הוא נתון למקח ולממכר. קבלנים רבים הצליחו כבר לפני שנים רבות לפצח את הקוד, איך מקבלים הקלות והנחות אצל מפקחי הבנייה העירוניים, וכל מה שצריך הוא להבטיח לראש הרשות גינה ציבורית, גן ילדים אולי בית כנסת או מקווה - לפעמים גם הרבה פחות. אחר כך כולם מתפלאים לאן נעלם כוח ההרתעה של הפיקוח.

אין פלא, אם כך, שהמסקנה הנחרצת ביותר של הוועדה הייתה, שיש להוציא את הפיקוח על הבנייה מידי הרשויות המקומיות, ולהפקיד אותו בידי מכונים פרטיים, ממש כמו המכונים לרישוי רכב. הסיכוי שראשי הרשויות יוותרו על מוקד כוח זה - קלוש.

בהתאחדות הקבלנים צועקים מזה שנים רבות על כך, שאין קריטריונים של ממש לקבלת תעודת קבלן, וכי הרמאויות בתחום הזה רק הולכות וגוברות. בשנה האחרונה ביטל משרד השיכון רשיונות קבלן, אך גם כך מתברר, שאין דבר יותר קל מלהשיג רשיון כזה. לא רק זאת - המהנדסים והאדריכלים מתלוננים מזה שנים רבות, שבמכרזים שהם משתתפים קובע רק המחיר, כשלמרכיב האיכות אין כל משקל. משרד השיכון אמנם טען שהוא אינו עושה זאת, אך לטענת הוועדה מדובר בתופעה חמורה מאוד, הפוגעת ברמת הבנייה ובבטיחות המבנים. השופט זיילר אמר ל"גלובס", ששלטון החשבים, שמתעלם מכל שיקול אחר מלבד השיקול הכספי, הוא רעה חולה.

המלצה מרכזית נוספת היתה להקים משרד ממשלתי חדש, שירכז בידיו את כל הטיפול בבנייה. גורמים בענף אומרים, שלא עוד משרד ממשלתי עם שר, סגן שר, נהגים ומזכירות אנחנו צריכים, כי אם אכיפה טובה יותר של חוקים קיימים. צריך לבוא מישהו ולנתק את צינור ההזנה שבין ראשי הרשויות לקבלנים במקומות שזה קיים, לצמצם את הבירוקרטיה, להגביר את האכיפה, להוסיף מקצועיות לענף. לאמתו של דבר, צריך לקחת את הדו"ח וליישם אותו סעיף אחר סעיף, אבל זו הזיה שאף פעם לא היתה אופציה.

ואולי, הכי חשוב, הגיע הזמן שהממשלה תשנה את נוהל ועדת החקירה שלה, לפיו היא מקבלת דו"ח, מעבירה אותו בישיבת ממשלה, והולכת הלאה, עד לדו"ח הבא.