הסוכנות וקק"ל דחו הצעה למו"מ על חלוקת רווחי התוכנית למגרשי התערוכה בתל-אביב

שופטי בג"ץ למדינה: לברר היכן הכסף שהעביר זאבי, לאחר שלא הצליח לממש האופציה לבנות

הסוכנות היהודית וקרן קיימת לישראל דחו היום (ב') הצעה לנהל ומו"מ עם המדינה, בנוגע לאפשרות להתחלק בפירות התוכנית המתייחסת לתכנון שטח מגרשי התערוכה בת"א. ההצעה עלתה במהלך דיון בעתירה לבג"ץ שהגישו הסוכנות היהודית והקרן הקיימת, להורות לחברת אתרים להחזיר לחברה לפיתוח ת"א את מגרשי התערוכה, אותם הפקיעה בשנת 1973.

לטענת הגופים, כיום, 30 שנה לאחר פרסום ההודעה על ההפקעה, לא חלה כל התקדמות בתוכנית, ויש לבטל את ההפקעה ולהחזיר את השטח לבעלים הקודמים.

מדובר בקרקע בשטח של 220 דונם, מהם 60 דונם מהם שייכים לחברה לפיתוח ת"א ואשר 91% ממניותיה מוחזקים בידי הקרן הקיימת וקרן היסוד (הסוכנות).

העותרות אמרו, כי במהלך השנים פעלו המוסדות הלאומיים בשיתוף פעולה עם גד זאבי, להשיג את הסכמתה של אתרים לביטול ההפקעה, אך בסופו של דבר לא הצליחו לשכנע את אתרים לבטל את ההפקעה.

עיריית ת"א, אשר קידמה בתחילה את הנושא, שינתה את עמדתה ב-1998 עם החלפת ראשי העיר, והיא תומכת בהמשך קיום ההפקעה. בין הסוכנות וקק"ל לזאבי נחתמה עיסקה, לפיה שטח מגרשי התערוכה יימכר לו בתנאי שתבוטל ההפקעה מטעם אתרים, יזמית הפרויקט. זאבי שילם 10 מיליון דולר והתחייב לשלם מיליון דולר עבור כל שנה שאיננו מצליח לממש את האופציה למכור במקום.

אדריכל תוכנית חצי האי הירקוני, היום מהנדס עיריית ירושלים אורי שטרית, הודיע כי התוכנית שאותה מקדמת העירייה היום עומדת להתקבל, עם המלצה להפקדתה.

מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, הודיע לבג"ץ, כי אין סיכוי שוועדת תכנון כלשהי תאשר את תוכנית זאבי, אשר נועדה למקסם את רווחי היזם. בתוך כך התברר, כי זאבי כבר העביר סכומים ניכרים בשל העובדה שלא הצליח לממש את האופציה לבנות במקום, ולא ברור היכן נמצא כסף זה כעת. על כך העירו למדינה השופטים אליהו מצא, מרים נאור ואסתר חיות, כי עליה לברר להיכן הלכו הכספים האלה.

לקראת תום הדיון הציעו השופטים לנסות הליך של גישור ופישור ולהנות יחד מהפירות, אך הצעה זו נדחתה. לאור האמור הודיע בג"ץ, כי יתן פסק דין בעניין. את העותרים ייצגו עורכי הדין יגאל ארנון, דניאל אברבנאל ותומר ויסבלך, ואת המשיבים עורכי הדין טוביה ארליך ועדית רוט. (בג"ץ 02/10784).