מכירת דירה לא שוללת את הזכות לפיצויי אי התאמה

הזכות לקבל מהקבלן פיצוי בגין אי התאמה בדירה עומדת גם למי שמכר את דירתו לאחרים, וזאת אף אם אי ההתאמה לא הורידה את ערך הדירה והוא קיבל את מלוא מחירה הראוי

בערעור קודם החליט ביהמ"ש לקבל את ערעור המשיבים ביחס לתביעתם לתשלום פיצוי בגין אי התאמה בתקרות המפלס העליון של בתיהם, שלא נבנו מבטון יצוק בניגוד למפרט. ההליך הוחזר לביהמ"ש המחוזי על מנת שיכריע בשאלת גובה הפיצוי ובשתי שאלות נוספות; האחת האם הזכות לפיצוי נתונה גם למי שרכש את הדירות לאחר שהמערערת השלימה את בנייתן ללא תקרת בטון כאמור, והשניה האם זכאית המערערת לשיפוי מאת מי מהצדדים השלישיים נגדם הגישה הודעת צד ג`.

ביהמ"ש המחוזי פסק פיצוי לטובת כל המשיבים, לרבות אלה שרכשו את דירותיהם לאחר שבנייתם הושלמה וכן אלה אשר הקדימו ומכרו את דירותיהם לאחרים וכן דחה את תביעת המערערת לשיפוי מאת המשיבה 19 (המתכנן). את טענת המערערת כי אין לפצות את המשיבים שמכרו את דירותיהם לאחרים דחה ביהמ"ש קמא בנימוק הטכני כי אין הוא רשאי לחרוג מגדר השאלות שביהמ"ש העליון, הציב להכרעתו בפסה"ד בערעור הקודם. ביהמ"ש בערעור זה דחה את הערעור ואת הערעור שכנגד.

ביהמ"ש קיבל את טענת המערערת כי הוראותיו בערעור הראשון לא מנעו מביהמ"ש קמא להדרש לשאלת זכאותם לפיצוי של אותם משיבים שמכרו את דירותיהם לאחרים. אולם לגופו של עניין דחה ביהמ"ש את טענת המערערת, בקבעו כי עילתם לקבלת הפיצוי בגין אי ההתאמה התגבשה ביום שבו מסרה להם המערערת את הבתים ומכירת הבתים לא גרעה את זכותם לקבל פיצוי מלא. ביהמ"ש פסק כי אין קשר של התנייה בין מכירתו או אי-מכירתו של נכס לבין זכותו של הרוכש לקבל פיצוי מלא בגין אי ההתאמה שבה לקה הנכס במועד מסירתו לרוכש. גם אלו שלא מכרו את בתיהם עשויים למכור את בתיהם מבלי להשתמש בכספי הפיצויים שנפסקו לזכותם לתיקון אי ההתאמה, ולכן אין הצדקה להבחין בין המשיבים שעדיין מחזיקים בבתיהם לבין אלו שמכרו אותם לאחרים. ביהמ"ש לא השתכנע מטענת המערערת שאי ההתאמה לא הורידה את ערך הבתים וקבע כי הדעת נותנת כי המחיר ששולם למשיבים תמורת הבתים הלם את מצב הבתים כמות שהיו ולא מן הנמנע שאלמלא אי ההתאמה בה לקו הבתים עשויה היתה מכירתם להניב למשיבים תמורה גבוהה יותר.

ע"א 11254/02 בן אבו חברה לבנין ולפיתוח בע"מ נ.סלמן ואח`

ניתן ביום 15.1.04, כאמור בפסק דינו של השופט א. מצא.

שופטים: כבוד המשנה לנשיא ת. אור

כבוד השופט א. מצא

כבוד השופטת מ. נאור

בשם המערערת: עו"ד ד. לנגה

בשם המשיבים 18-1: עו"ד מ. נתאי

בשם המשיבה 19: עו"ד נ. הרפז