עתירה לבג"ץ: לבטל את תוכנית המתאר למחוז מרכז

העותרים: בהליך פסול וחשאי, באמצעות שימוש בחיסיון על רקע ביטחוני במהלך דיון בהתנגדויות - שונתה התוכנית בראשל"צ ללא היכר

עתירה המבקשת לבטל את תוכנית המתאר המחוזית במחוז המרכז הוגשה בשבוע שעבר לבג"ץ.

התוכנית התקבלה בחודש מאי 2002 על-ידי הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ובמסגרתה נעשו שינויים לעומת מתכונת התוכנית שהופקדה, אשר לטענת העותרים עשויים להוסיף לעיר ראשון-לציון כ-140 אלף תושבים.

העותרים טוענים, באמצעות עוה"ד אמנון עברון, חיים וינטרוב ואלי שימלביץ, כי יש לבטל את ההחלטה ולהחזיר את הדיון בתוכנית לשלב ההתנגדויות. העותרים אומרים, כי במהלך הדיון בהתנגדויות לתוכנית שונו דברים בסיסיים בתוכנית, המשליכים על העיר כולה.

התוכנית - תמ"מ 3, היא תוכנית מחוזית למחוז המרכז, אשר פורסמה באפריל 1998. יוזמת התוכנית היא הוועדה המחוזית של מחוז המרכז.

בעקבות התייעצויות עם גופים ירוקים, רשות נחל הירקון, רשות שדות התעופה, מינהל התעופה האזרחי, רשות העתיקות ומע"צ, נוסח תשריט סופי להפקדה, ובאוגוסט 1997 אישרה המועצה הארצית את התוכנית להפקדה. בעקבות הפקדת התוכנית, הוגשו למעלה מ-800 התנגדויות. אחת מההתנגדויות הוגשה על-ידי משרד הביטחון.

בשטח התוכנית שלושה בסיסים צבאיים, ובכלל זה בסיס צריפין ועוד בסיס על חוף הים שבשטח ראשל"צ.

בחודש דצמבר 2003 פורסמה התוכנית המאושרת. בעקבות פרסומה התברר שהמועצה נענתה להתנגדויות שהגיש משרד הביטחון, ושינתה ייעוד של מחנה צריפין בשטח של 3,300 דונם מאיזור חקלאי לאיזור פיתוח עירוני.

שטח של מחנה נוסף, בגודל של 3,200 דונם, באיזור המערבי של ראשל"צ, שונה גם הוא מאיזור חקלאי כפרי פתוח ל"איזור עתודה לתכנון", ושטח נוסף המצוי מצפון למתחם סופרלנד, בגודל של 1,100 דונם, שונה מאיזור תעסוקה מטרופוליני משני לאיזור פיתוח עירוני.

כתוצאה מכך, נטען, נוצר מצב שבו ניתן יהיה לבנות על המחנות הצבאיים שיפונו כ-55 אלף יחידות דיור, דהיינו תוספת של 140 אלף נפש באיזורים ראשון-לציון ובאר-יעקב. תוספת זו תשווה את מספר תושבי ראשל"צ לאלו של ת"א - כ-350 אלף.

מאחר שהתנגדויות של צה"ל נדונות בפני ועדת הערר למתקנים ביטחוניים, והן חסויות, הרי שהציבור לא היה מדווח על השינויים, וכך, לטענת העותרים, בהליך פסול וחשאי באמצעות שימוש בחיסיון על רקע ביטחוני במהלך דיון בהתנגדויות - שונתה התוכנית ללא היכר.