תוכנית במינהל התכנון: איסור מתן זכויות חכירה בקרקע ציבורית

הקרקע תושכר ולא תוחכר, ובכך ימנע מהחברות השוכרות לדרוש עליה זכויות וללחוץ לשנות הייעוד

מחוז תל-אביב במינהל התכנון מתכנן לקבע בתוכניותיו איסור על מתן זכויות לחוכרים בקרקע ציבורית, ובקרקע המיועדת לתשתיות ולמתקנים ציבוריים שונים. באמצעות שיטה זו, תושכר הקרקע למעונינים על-ידי המינהל או על-ידי הרשות המקומית, ולא תוחכר באופן ישיר ליזמים. השיטה החדשה תמנע מחוכרי הקרקע לדרוש כעבור מספר שנים זכויות עליה, ותמנע את הלחץ לשנות את ייעודה למטרה אחרת.

לדברי מתכננת המחוז, אדריכלית נעמי אנג'ל, הקביעה החדשה נובעת מניסיון השנים האחרונות, שבהן חברות שחכרו קרקע מהמינהל למטרות שונות, בין השאר השוק הסיטונאי, פי גלילות, קרקעות חוות הזרע וכן חברות אוטובוסים, בזק ויכין חקל - הפעילו לחצים על מינהל מקרקעי ישראל ועל מוסדות התכנון לשנות את ייעוד הקרקע, במטרה להפיק ממנה רווחים נדל"ניים. לא רק זאת: בעקבות שינוי הייעוד נדרשו המינהל והמחוז לאתר קרקעות חדשות לחוכרים אלה, בין השאר עבור השוק הסיטונאי, חניון דן ועוד.

לדברי אנג'ל, מיעוט הקרקעות באיזור תל-אביב והמרכז, והביקוש הרב להן, מחייב להפסיק שיטה זו אחת ולתמיד, על-ידי קביעה שהקרקע תהיה לשימוש התוכנית ולא לשימוש החוכר, ובדרך זו ניתן יהיה למנוע את הלחצים לשינוי הייעוד.

יצוין, שלא אחת אירעו מצבים שבהם המינהל אולץ בסופו של דבר לתכנן תוכניות בנייה על מתחמים מסוימים, רק כדי לממן את פינויים של החוכרים שצברו עם השנים זכויות בשטח. השכרת השטח לרשות ולא למשתמש תמנע מצב זה, ותאפשר לרשויות לתכנן תוכניות ללא אילוצים חיצוניים וללא חשש מפני תביעות משפטיות מצד חוכרי הקרקע, כפי שהדבר קורה בחוות הזרע, שם הגישה חברת שרם פודים קלנר עתירה לבג"ץ בדרישה לשמור על זכויותיה בשטח, ובדרישה לבנות כ-12 אלף יחידות דיור במתחם שיועד לפארק. במקרה פי גלילות הודיע המינהל, שאם לא היה מתכנן תוכנית לבנייה במקום המעניקה זכויות לחברת פי גלילות - הוא היה חשוף לתביעה מצד היזמים.

אנג'ל מדגישה, שניתן ליישם את השיטה על-ידי קביעת מנגנונים בתוכנית הקובעים שניתן להחכיר את הקרקע לחברה מנהלת מטעם המדינה או לרשות מקומית, ממנה ישכרו היזמים את הקרקע לתקופה ממושכת. לדבריה, הדבר מבוצע כבר כיום באיזורי תעשייה משותפים למספר רשויות. לדעתה, ניתן להטמיע עיקרון זה גם באיזורים נוספים.