עיריית ת"א תמשוך תוכנית מתחם דרום הקריה - כדי להתגבר על ההתנגדויות

ועדת הערר מעכבת מזה חודשיים החלטה לגבי ההתנגדויות בעניין המבנים ההיסטוריים לשימור

בעיריית ת"א מתכננים למשוך את תוכנית מתחם דרום הקריה חזרה מוועדות התכנון, ובכך למעשה לבטלה במתכונתה הנוכחית. כך נודע ל"גלובס". התוכנית משתרעת על 190 דונם, ומהווה את אחת מעתודות הקרקע הגדולות לפיתוח העתידי של ת"א.

תחום התוכנית הוא בשטח שבין הרחובות קפלן, הארבעה, החשמונאים, דרך פ"ת וליאונרדו דה-וינצ'י. התוכנית כוללת את המושבה הטמפלרית שרונה, שמרבית מבנייניה, 37 במספר, בני מאה שנה ויותר ומיועדים לשימור, ומתוכם 5 מבנים מתוכננים להעתקה בשלמותם. לאחרונה זכתה חברת סולל בונה במכרז בהיקף 26 מיליון שקל להעתקת המבנים. במצב זה, תישאר בתוקפה התוכנית המאושרת הקיימת, המתירה בניית 250 אלף מ"ר והקובעת כי חמשת הבתים יהרסו.

על-פי התוכנית מהחדשה הנמצאת בדיונים, מתוכננים 498 אלף מ"ר שטחים עיקריים, כשמרביתם (390 אלף מ"ר) מיועדים לתעסוקה, ומיעוטם לבניית כ-600 יחידות דיור, שייבנו במגדלים מסביב לפארק בשטח 40 דונם. כ-30 אלף מ"ר יוקצו למלונאות ולמסחר, ויתרת השטח יוקצה למשרדים. עלות הפרויקט כולו נאמדת ב-400 מיליון דולר.

לידי "גלובס" הגיע מכתב ששיגר בימים האחרונים מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, ליועצת המשפטית של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו"ד שרי אורן, בו הוא מבקש את חוות דעתה המשפטית על אפשרות משיכת התוכנית.

במכתב כתב קייזר: "ועדת הערר מתמהמהת זמן רב בקבלת ההחלטה, ובכך גורמת נזקים קשים לבניינים המיועדים להעתקה בשל הזנחתם, ומאידך גורמת נזק כספי רב לעירייה, אשר ביצעה את כל ההכנות הנדרשות להעתקת המבנים".

ל"גלובס" נודע עוד, כי יש איום לתביעות מצד סולל בונה על שיהוי בלתי סביר בתוכנית. ועדת הערר משהה את קבלת ההחלטה למעלה מחודשיים. גורמים בכירים בענף התכנון טענו, כי מקור הבעיה הוא בלחצים הפוליטיים המופנים אל עו"ד עופרה פרידמן, יו"ר ועדת הערר, שמונתה על-ידי פורז. פורז הצהיר, כי נושא השימור יקר לליבו.

קייזר אמר ל"גלובס": "כיום מתקיים מאבק שלטעמי אינו הוגן בין המועצה לשימור אתרים לבין עיריית ת"א. עיריית ת"א שיתפה את המועצה במהלך קביעת פארק דרום הקריה והגדילה את מספר המבנים לשימור פי שלושה. מצאנו שוב התנגדויות, והדבר שהכי מקומם הוא התנגדותם להעתקת המבנים".

קייזר אמר עוד, כי מתוך 250 אלף מ"ר מאושרים, 100 אלף כבר מומשו (מגדלי הפלטינום, מבקר המדינה והמילניום - ש.ק). "את הנותרים נאשר כמלאי עתידי, שיש בו צורך. כעת נרחיב את רחוב קפלן, נהרוס בלב כבד את המבנים, ונמשיך עם מהלכי התכנון המקובלים".

נציגת המועצה לשימור אתרים בת"א, תמר טוכלר, אמרה בתגובה ל"גלובס": "זאת נשמעת החלטה מטורפת וחסרת אחריות. מדובר במעשה אנטי דמוקרטי שמוליך קייזר, בו הוא מנסה לסתום את פיות התושבים. בסופו של דבר העירייה תמשיך לקדם את הפרויקט למורת רוחנו. הפרויקט עם השימור הפך ליוקרתי יותר, וככזה הוא שווק. בהחלטה כל כך גורלית יש מקום לבצע בדיקות עד תום. בהיסטוריה יזכרו את מי שיצר פניניות בלב העיר, ולא בנה עוד מגדלים. יש לאפשר לרשויות התכנון לבצע מלאכתם נאמנה".

תגובת מינהל מקרקעי ישראל, השותף בהכנת התוכנית, לא התקבלה עד לסגירת הגיליון. ע"פ ההערכות, במינהל "יישרו קו" עם עמדת העירייה.