תוכנית דרך היין להתיישבות בודדים - לדיון בארצית

יוקמו 30 חוות לאורך כביש דימונה-מצפה רמון, עם מספר צימרים בכל חווה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בימים הקרובים בתוכנית דרך היין בנגב, שבמסגרתה מתוכננת הקמתן של כ-30 חוות חקלאיות. זאת, על-פי תוכנית שיזמו מספר משרדי ממשלה והמועצה האזורית רמת נגב, להקמת מערך התיישבויות בודדים. ישיבת המועצה הארצית, שנתקיימה לפני מספר שבועות, היתה אמורה לאשר את התוכנית, אלא שבעקבות פניות של מספר חברי מועצה שהעלו השגות בדיון, הוחלט לדחות את המשך הישיבה ולבחון את ההשגות.

ההשגות נוגעות לשתי סוגיות מהותיות: האחת, שאלת הקניין של החוות החקלאיות, והשנייה היא מספר הצימרים שיותרו להקמה בתוך ובמסגרת החוות החקלאיות.

סוגיית הקניין של החוות נוגעת לאפשרות שבעל החוות, או זה שקיבל את ההיתר לבנות את החווה החקלאית, יחליט לפרוש מהפרויקט - מה יהיו במקרה זה הזכויות המשפטית של יורשיו לגבי החווה החקלאית?

לגבי שאלת מספר הצימרים, קמה מחלוקת בין חברי המועצה. חברי המועצה הארצית היו חלוקים בדעותיהם לגבי אישור 4, 6 או 8 צימרים לכל חווה חקלאית. הוחלט להקים ועדת בדיקה פנימית, שחברים בה נציגים ממשרד המשפטים, משרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל, וזו אמורה להגיש בימים הקרובים את חוות דעתה והמלצותיה לגבי שתי השאלות. לאחריה, תדון המועצה בנושא והיא צפויה לאשר את פרויקט דרך היין, עם או בלי הסתייגויות.

התוכנית שהוגשה למועצה הארצית אמורה להכיל כ-30 חוות חקלאיות, המהוות התיישבויות בודדים, כלומר במנותק מיישוב קיים. במסגרת כל אחת מהתיישבויות הבודדים ניתן יהיה לבנות לצורך פרנסה גם צימרים, שירותי דרך או אירוח והסעדה, וכן שלוש יחידות דיור.

לפרויקט התיישבויות הבודדים קמו בשנים האחרונות לא מעט מתנגדים, ביניהם גופים ירוקים, החברה להגנת הטבע, עמותת אדם טבע ודין ועוד. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת הנגב מקדמת את הפרויקט.

הנושא הגיע להכרעת בג"ץ, גם על רקע הטענות כי פרויקט החוות החקלאיות נועדו בעצם "לגזול" אדמות עליהן יושבת כיום הפזורה הבדואית בנגב. מאידך, טענה המועצה האזורית וכן גופים תומכים, כי מדובר ביוזמה ברוכה, שנועדה לבלום את ההתפשטות של הבדואים ולמנוע את המשך הגזל של אדמות מדינה.

כך אירע, שבשנים האחרונות קמו חוות חקלאיות בפריסה רחבה של עשרות קילומטרים. כיום, לאחר שחלק מהטענות של הגופים הירוקים נדחו על-ידי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, ולאור הביקורת שהטיח בית המשפט על דרך ההתנהלות של היוזמה, הוחלט להסדיר את התיישבויות הבודדים בדרך של תוכנית מפורטת ומאושרת.

נכון להיום, המתיישבים בנגב והחוות החקלאיות קרובים להשגת מטרתם, לקבל מעמד חוקי על-ידי גופי התכנון, כך שגם הקמת יחידות הדיור והצימרים תעשה באישור מלא.

במקביל לדיונים במועצה הארצית, מתקיים בוועדה המחוזית בדרום הליך לשינוי תוכנית המתאר המחוזית, דבר שיאפשר להעניק רישיונות בנייה להתיישבויות הבודדים הקיימות כבר בנגב. גם חוות השקמים של משפחת שרון כלולה בתוכנית.

הדיון במועצה הארצית מתקיים לאחר שהוועדה המחוזית דרום כבר אישרה אותה. על-פי התוכנית שאישרה הוועדה המחוזית, יש לייעד ספציפית שטחים פתוחים לאורך הכבישים שבין דימונה למצפה רמון לצורך הקמת חוות חקלאיות וצימרים.

במסגרת התוכנית הוחלט כי מסלולי הטיולים באיזור החוות יישארו פתוחים לציבור, וכן יישמרו השרידים של החקלאות העתיקה.