גורמים באוצר: המצב בעמידר תוהו ובוהו

החברה פועלת כבר חודשים ארוכים ללא דירקטוריון, שנה ללא יו"ר, ושנה חצי ללא מנכ"ל קבוע

"תוהו ובוהו". כך מגדירים גורמים באוצר את המצב השורר כיום בחברת עמידר. לטענת גורמים במשרד, מצב זה נגרם בשל שורה ארוכה של כשלים, שמחבלים בעבודת החברה, המטפלת ברוב דירות הדיור הציבורי.

זה כמה חודשים אין לעמידר דירקטוריון, כי שר השיכון, אפי איתם, ושר האוצר, בנימין נתניהו, לא מסכימים על מינוי דירקטורים. לחברה טרם נבחר גם יו"ר דירקטוריון חדש, מאז סיום תפקידו של היו"ר הקודם, אלוף (מיל') אורן שחור, לפני שנה.

לעמידר אין גם מנכ"ל. בראש החברה עומדת זה שנה וחצי מנכ"ל בפועל, תמר מיארה-הרטוב.

לפני שנתיים החליט דירקטוריון החברה לבחור ביצחק דוכן למנכ"ל החברה, אך הוא נפסל בוועדת רביבי. דוכן עתר לבג"ץ, וכך התעכבה בחירת מנכ"ל חדש.

לפני כמה חודשים מונתה ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש, שבה היו חברים גם חברי דירקטוריון. הוועדה בחרה במנכ"ל משרד התשתיות לשעבר, יאיר מעיין, אך מינויו לא אושר על-ידי הדירקטוריון, למרות שמספר חברים מתוכו כיהנו בוועדת האיתור.

לטענת חברים בדירקטוריון, מינוי מעיין לא אושר לאחר שהתברר שהתואר שלו הוא ממוסד אקדמי מחו"ל שאינו מקובל בארץ, וכי אין לו מספיק שנות ניסיון כמנהל.

נושא בחירת המנכ"ל וסירוב הדירקטוריון לקבל את החלטת ועדת האיתור, נמסר לבדיקת רשות החברות הממשלתיות. הדירקטוריון טען בפני הרשות, כי לא אישר את מינויו של מעיין מאחר שאין לו תואר אקדמי מתאים.

הרשות לא קיבלה טענה זו, מאחר שמעיין לומד לתואר שני. לטענת חברי הדירקטוריון, קיימת חוות דעת של המשנה ליועמ"ש, דוידה לחמן-מסר, המצדיקה את עמדת הדירקטוריון. ההכרעה בנושא נמסרה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, שטרם החליטה.

גורמים בדירקטוריון עמידר טוענים, שלמרות שמיארה לא מונתה למנכ"ל, היא משתמשת בתואר זה, וזו "התנהגות בעלת פוטנציאל של עבירת משמעת".

עוד טוענים הגורמים, שבהיעדר דירקטוריון, החליטה מיארה לאחרונה להחליף את מכונית הוולוו שלה בטויוטה חדשה מדגם "קמרי", שלה זכאים מנכ"לים של משרדים ממשלתיים, בהם מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

ביקורת נוספת נמתחה על העובדה, שמיארה שכרה את שירותיו של איש יחסי הציבור איל ארד. וזאת, למרות שבחברה קיים משרד דוברות. לטענת הגורמים, אמנם לחברה מותר להעסיק יועצים בשכר, אך אין לעשות זאת ללא אישור דירקטוריון, במיוחד לא בחברה שעיקר הכנסותיה הוא מגביית שכר דירה של דירות הדיור הציבורי, המשמשות את השכבה הנמוכה ביותר בחברה הישראלית.

היועץ המשפטי של חברת עמידר, עו"ד ערן פלס, מסר בתגובה: "מיארה משתמשת בתואר מנכ"ל לאחר שדירקטוריון החברה מינה אותה למנכ"ל בפועל, עד לבחירת מנכ"ל קבוע".

לדבריו, "עמידר מכרה שני רכבי וולבו, ואין פסול ברכישת מכונית טויוטה 'קמרי', שתשמש את החברה בשנים הקרובות. הרכב נועד לנסיעות ארוכות שמבצעת מיארה נוכח פריסת דירות עמידר מקרית שמונה ועד אילת. מיארה זכאית לנהג, אך אינה משתמשת בשירות מטעמי חסכון".

לדברי פלס, "איל ארד נשכר על-ידי הדירקטוריון".

לדברי חבר הדירקטוריון ויו"ר הישיבה, מנחם גרנית, מכירת הוולוו נעשתה מטעמי חיסכון, כי עלות הטויוטה היא כמחצית מהוולוו. לדבריו, העסקת ארד באה בעקבות דרישת הדירקטוריון היוצא, ו"עד כה לא שילמה עמידר לארד עבור שירותיו".