הוארכה תקופת הגשת ההתנגדויות לתוכנית המתאר של מחוז חיפה

התוכנית פתוחה לעיון הציבור באינטרנט, ומאפשרת את גדיול היישובים העירוניים תוך הגברת צפיפות הבנייה ועידוד תהליכי התחדשות עירונית

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה האריכה בשבוע שעבר ב-30 יום את תקופת הגשת ההתנגדויות לתמ"מ/6 - תוכנית המתאר למחוז חיפה (בנוסף לתקופת ההתנגדויות הקבועה של 60 יום). התוכנית הופקדה להתנגדויות הציבור ב-23 בינואר.

תמ"מ/6 הינה התוכנית המחוזית הכוללת הראשונה המופקדת לציבור גם באמצעות האינטרנט, כך שהציבור הרחב יכול לראות את תשריטיה והוראותיה מהמחשב האישי. יוזמה זו של מנהל התכנון במשרד הפנים הינו נדבך נוסף במסגרת הרחבת מעגל שיתוף הציבור.

התוכנית הוכנה ביוזמת מנהל התכנון במשרד הפנים, האגף לתוכניות מתאר מחוזיות ופרוגרמות בניהול עפר גרידינגר, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל. בראש צוות התכנון עומדים הפרופסורים יגאל צמיר ואדם מזור. אדר' אדם קולמן, מתכנן מחוז חיפה, ולשכת תכנון מחוז חיפה, ליוו באופן פעיל את התוכנית.

התוכנית מאפשרת את פיתוח וגידול היישובים העירוניים, ובעיקר את הגלעין המטרופוליני (חיפה והקריות), במגמה לשמור על הדומיננטיות שלו, וכוללת כשטח לפיתוח עירוני את השטחים בין קרית אתא לקרית ביאליק (בעבר כונו "מלכת הקריות".

התוכנית שומרת על 70% משטחי המחוז כשטחים פתוחים בדרגות שונות. ישמר האופי הפתוח של איזור הכרמל והרי מנשה, ויצומצמו אפשרויות תהליך הפרבור ליישובים הכפריים. התוכנית קובעת מגמה של ניצול יעיל יותר של משאב הקרקע המצוי במחסור, וזאת ע"י הגברת צפיפות הבנייה ועידוד תהליכי התחדשות עירונית.

מבחינת תעסוקה קבעה התוכנית היררכיה של איזורי תעסוקה בהיקף של כ-25,000 דונם. איזור עסקים ותעסוקה מטרופוליני במפרץ חיפה, המהווה מוקד משיכה לכלל צפון הארץ, ירכז בו כ-80% ממקומות העבודה במחוז. איזורי תעסוקה ראשיים בחדרה, קיסריה, ואדי ערה וג'ת-בקה אל גרביה ברמה האזורית.

התוכנית קובעת שטח לשלושה פארקים גדולים, בהיקף כולל של 16 קמ"ר. פארק מטרופוליני ראשי בעמק זבולון, לאורך נחל הקישון (פארק מטרופוליני הקישון), ושני פארקים אזוריים בחדרה ובוואדי עארה. פארקים אלה ישמשו לקידום פעילויות ספורט, נופש ופנאי הכרוכות בהקמת מתקנים ובפיתוח אינטנסיבי.

התוכנית מתייחסת בפרטנות גם לנושא החופים, וקובעת חופי רחצה עירוניים בקריות, עתלית וחדרה, חופי רחצה כפריים אקסטנסיביים באיזור נחשולים-דור, וכן מצפון ומדרום לעתלית. כן נקבעו חופים מוגנים לשמירה על משאבי הטבע החופיים, כגון החוף בין עתלית לטירת כרמל ובין דור לג'סר א-זרקא.

התוכנית מתייחסת גם לנושא עידוד התחבורה הציבורית והקמת מערכת הסעה רבת קיבולת בגלעין המטרופוליני, כתנאי הכרחי לפיתוחו. התוכנית תומכת בהקמת מסילת הברזל העוברת בוואדי ערה, שתחבר את חדרה ועפולה, כחלק ממערך המסילות הארצי. בתחום הכבישים הסדירה התוכנית את היררכית הדרכים באיזור הגלעין המטרופוליני, תוך שימת דגש על דרכים פרבריות מהירות, כגון דרכים מס' 75, 772 ועוקף קריות (דרכים ללא צמתים - מחלפים בלבד).

בנושא התשתיות שמה התכנית דגש על ריכוז תעשיית הפטרוכימיה והדלקים באזור תעשייה מיוחד אחד, בין בתי הזיקוק למפעל דשנים.