מרכז ההשקעות דחה בקשת דוד וגיל דנקנר לסיוע לקניון "קסטרא" בחיפה

ביקשו 14 מיליון שקל; הנימוק לדחייה: קביעת משרד התיירות שאין המדובר באטרקציה תיירותית

מרכז ההשקעות דחה אתמול (א') את בקשתם של דוד וגיל דנקנר לקבלת מענקי מדינה לסיוע לפרויקט חוצות היוצר בחיפה וקניון קסטרא, שהוקם בהשקעה של 150 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

הפרויקט מפסיד גם כיום, כמו חלק ניכר משבעת הקניונים בחיפה, הנחשבת קשה להתמודדות עסקים בתחום המסחר ובעלת עודף בקניונים ובמרכזים מסחריים.

בניית פרויקט קסטרא היתה השקעת ענק שאפתנית שחייבה מימון בנקאי רחב היקף. עם זאת, הציפיות היו להופכו לפרויקט דגל תיירותי, כמרכז קניות שהוא גם מרכז אמנויות, הכולל פסלים ותמונות מקוריות.

הפרוייקט קיבל בזמנו את ברכת ראש העיר חיפה דאז, עמרם מצנע. מנכ"ל קניון קסטרא וחבר מועצת קריית ביאליק, דודו שגיא, היה בעבר מנהל לשכת ראש העיר חיפה.

דוד דנקנר הוא אחיהם של שמואל ואברהם דנקנר, ובנו גיל הוא מבעלי כרמל כימיקלים ותעשיות מלח, השותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים, ובן דודו של נוחי דנקנר.

גיל ודוד דנקנר פנו למשרד התיירות בבקשה שימליץ על הפרויקט לקבלת מענקים של מרכז ההשקעות בתמ"ת, שכן פרויקטים תיירותיים זכאים למענקים. נציג משרד התיירות, אבישי בר-אושר, חבר במינהלת מרכז ההשקעות. אולם, משרד התיירות דחה את הבקשה בנימוק שאינו אטרקציה תיירותית.

לאחרונה הגישו דוד וגיל דנקנר למרכז ההשקעות בקשה לקבלת מענקי מדינה של 15% מתוך השקעה של 92 מיליון שקל. משפחת דנקנר מיוצגת בידי עוה"ד יעקב נאמן ובועז טל. הבקשה הראשונה לתמיכת מדינה הוגשה עוד בשנת 1998, אולם מאז לא הוכרעה עקב חוות דעת משפטיות מנוגדות.

בדיון הקובע שהתקיים אתמול (א') במינהלת מרכז ההשקעות, הוחלט סופית לדחות את בקשת המשקיעים, שהיתה מסתכמת ב-13.8 מיליון שקל. הנימוק היה קבלת חוות הדעת המקצועית של משרד התיירות.

גורם בכיר המקורב לנושא אמר, כי במסמכים שהוגשו למשרד התיירות הזהיר נאמן, כי אם הבקשה תידחה, יפנו המשקיעים לבג"ץ.

גיל דנקנר אמר בתגובה: "הדבר החמור בעניין הוא המסר השלילי מאוד המועבר ליזמים שנוטלים סיכון והשקעות כבדות באיזורי פיתוח, במיוחד לאור היקף ההשקעות בתקופה הנוכחית.

"הפרוייקט הוקם בסוף 1997 באיזור שהוגדר לפיתוח תיירותי, ומאז התעכב הטיפול בסיוע בגלל תחלופת שרים ומנכ"לים. הקריטריונים הפורמליים להגדרת אטרקציה תיירותית בתחום זה, לא מוגדרים.

"חכמי משרד התיירות נאחזים בטענה שאין תשלום בכניסה לאתר, וטענתם היא בגדר אבסורד. יבואו לקסטרא בגלל ציורי הקיר, בגלל המוזיאון הארכיאולוגי, תערוכות האמנות, התמונות הגדולות בעולם והאופי הארכיטקטוני, במקום שנהיה חנוונים קטנים ונבקש מתיירים דמי כניסה.

"לא ביקשנו תמיכה בגין השטחים המסחריים, אלא רק בגין השטחים שבגינם מדריך תיירים יפנה אלינו תיירים. בנוסף, קסטרא תורמת לכל התוכניות לקידום התיירות בדרום חיפה, באותה מידה כמו שמרכז הירידים קיבל תמיכה כזו".