אולמרט: רוויזיה במינהל ובמערכות התכנון, בכלל זה חוק התכנון והבנייה

"עד היום אני לא יודע מהו צדק חלוקתי ומדוע היה צריך בית המשפט להתערב בנושא"

"ועדות התכנון הן צוואר הבקבוק, ועד אשר לא תתבצע רוויזיה מהותית בנושא, כולל שינוי חוק התכנון והבנייה, יהיה קשה מאוד להתקדם", כך אמר בשבוע שעבר מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט ל"גלובס".

אולמרט תקף חזיתית את מערכת התכנון ואמר, כי לחלק מוועדות התכנון אין זכות קיום והן צריכות לעבור מן העולם. מערכת התכנון מיושנת, ארכאית ולא רלוונטית. אולמרט: "מניסיון והיכרות אישית, חלק מהוועדות לא רציניות ולא מקצועיות. בוועדות יושבים נציגים של גופים שונים ומשונים ומי שקובע בסופו של דבר הם שני אנשים בלבד: מתכנן המחוז והממונה על המחוז. כל שאר המתדיינים אינם משפיעים, אם הם מגיעים, כשהם בכלל מגיעים. אין סיבה שתוכניות בנייה יתקעו בוועדות 7,8 ו-12 שנים".

יחד עם זאת אומר אולמרט, כי מאחר ואין הנושא בטיפולו, אחרי שמנהל התכנון נותר במשרד הפנים והוא קיבל בתמורה את משרד התקשורת, אין לו אלא להלין על המציאות הקשה ולנסות להשפיע ממקומו.

אולמרט התייחס גם לרפורמה הכללית עלה הכריז במינהל מקרקעי ישראל: "מקרקעי ישראל אינם מלאי עסקי של מדינת ישראל - הם נכס לאומי, וכך יש להתייחס אליהם. כבר בימים הקרובים יתחיל לפעול צוות בראשות יעקב גדיש, שיגבש המלצות תוך חודש".

עבודת הצוות תסתמך רובה ככולה על מסמך מדיניות של שני מנהלי מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, עו"ד גדעון ויתקון ועו"ד שלמה בן-אליהו, ובו המלצות לצמצום המעורבות הציבורית בניהול מקרקעין, שהוצגה בשבוע שעבר בכנס "ממשל חדש בישראל", שארגן המרכז הבינתחומי בהרצליה. במוקד הרפורמות תיבחן הפרדת פעילות קק"ל מניהולו של המינהל וצמצמום מעורבותו בתחום התכנון.

אולמרט אמר עוד, כי יש לצמצם את פעילותו של מינהל מקרקעי ישראל, כך שיתרכז במספר נקודות עיקריות. לטענתו, המינהל לא מסוגל להתמודד עם היעדים המרכזיים שלו.

בנושא בג"ץ הקרקעות, אמר אולמרט, כי הוא לא חושב שבית המשפט העליון היה צריך להתערב בהחלטות מועצת מינהל מקרקעי ישראל.

אולמרט: "עד היום אני לא יודע מהו 'צדק חלוקתי'. החלטות המינהל בנושא הקרקעות היו צודקות, בית המשפט העליון טעה בפסיקה בבג"ץ הקרקעות. כפי שמדינת ישראל בחרה לאפשר הנחה במע"מ לאילת מסיבותיה ואף אחד לא דיבר על 'צדק חלוקתי', כך גם בנושא זה. מרכיב ההתיישבותי הוא בעל משקל רב ערך ויש מקום לתת לערך הזה משקל. מועצת מינהל מקרקעי ישראל מוסמכת לעשות בקרקע שימוש, ורק אם יש סטייה מהותית מהקריטריונים, יוכל ביהמ"ש להתערב בהחלטותיה".