רחביה: התושבים דורשים לבטל הרחבת יד בן-צבי

תושבי רחביה מבקשים לבטל את התוכנית להרחבת יד בן-צבי. בעתירה שהגישו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נטען, כי החלטת הוועדה המחוזית, שאישרה בניין בן שש קומות, היא החלטה שנעשתה בחריגה מסמכות, כיוון שבהחלטה קודמת של הוועדה נקבע כי יש לצמצם את מסת הבנייה.

בפועל טוענת עמותת התושבים למען הגן הכוזרי, כי במקום לצמצם את מסת הבנייה הגדילה הוועדה את המסה וגובה הבנייה. העותרים, באמצעות עוה"ד נעמי וייס וענת זינגר, מבקשים להורות לוועדה המחוזית לבטל את התוכנית להרחבת מוסד יד בן-צבי.

מהעתירה עולה, כי בנובמבר 2001 קיבלה הוועדה המחוזית את התנגדות התושבים, וקבעה כי מסת הבנייה המוצעת תוגבל, ולא תעלה על שלוש קומות בחזית הצפונית. העותרים טוענים, כי המתכונת הסופית בה אושרה חורגת מהחלטה זו.

תוכנית הרחבת יד בן-צבי מתייחסת לשטח של 3.1 דונם בלב שכונת רחביה. מדובר בשטח שבין הרחובות אלחריזי ואברבנל, כולל את המתחם בו פועל המוסד, וקטע מהגן הכוזרי. התוכנית המקורית ביקשה להרוס את בית ולירו ולהקים בניין חדש, להעתיק את צריף הנשיא בן-צבי, ולהקים בניין חדש למוסד.

המתנגדים לתוכנית ביקשו להגביל את הבנייה ולמנוע את הריסת בית הנשיא. הוועדה קיבלה חלק מההתנגדויות וקבעה בין היתר, כי לא ייהרס בית הנשיא ותוגבל הבנייה. בפועל, התוכנית במתכונתה הסופית, איפשרה הגדלה של מסת הבנייה ב-640 מ"ר ב-6 קומות. (עת"מ 04/584).