שטראוס: תוכנית העירייה למתחם מנורה פוגעת בזכויות המדינה

מנהלת מחוז ירושלים במינהל מקרקעי ישראל, אפרת שטראוס, אמרה, כי התוכנית להקמת מרכז תרבות ואומנות במתחם מנורה פוגעת קשה בזכויות הקנייניות של המדינה. שטראוס פנתה למהנדס העיר, אורי שטרית, בתשובה למכתבו מלפני כשבוע, בו טען כי הערר שהגיש המינהל נגד אישור התוכנית פוגע בפיתוח ירושלים.

לדברי שטראוס, מינהל מקרקעי ישראל תומך בתוכניות רבות בירושלים שמטרתן פיתוח העיר, אך יחד עם זאת מחויב המינהל לדאוג גם לניהול תקין של קרקעות המדינה. התוכנית האמורה, לדבריה, מהווה פגיעה קשה בזכויות הקנייניות של המדינה. במצב כזה של שינוי מטרת ההפקעה, מחויבת העירייה על-פי חוק להשיב את הקרקע לבעליה המקוריים. התנגדות המינהל במקרה האמור באה להבטיח כי זכויות המדינה לא תפגענה, אמרה.

תוכנית מתחם מנורה סותרת אף את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, לפיה אין להפקיע זכויות במקרקעי המדינה, וזאת על מנת למנוע מצב בו רשות מקומית מפקיעה קרקע לצורך ציבורי מסוים, ובמהלך השנים משנה את ייעודו למטרות סחירות.

שטראוס מציעה לשטרית, כי מן הראוי שהעירייה תיזום דיון משותף עם המינהל ביחס לתוכנית קודם להגשתה לאישור ועדות התכנון, ולא תיאלץ את המינהל להגיש התנגדות לתוכנית לצורך שמירה על זכויותיו, ולאחר מכן תעשה שימוש בוטה לניגוח המינהל, כאילו כל כוונתו היתה פגיעה בפיתוח העיר.