המחוזית תמשיך לקדם אישורי הבנייה למתחם בז"ן, למרות התנגדות העירייה

זו הפעם הראשונה שהוועדה המחוזית ועיריית חיפה דנות באישורי בנייה לחברת בתי הזיקוק, שנהנתה עד כה ממעמד אקס טריטוריאלי

הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה דחתה בישיבתה האחרונה דרישה של מ"מ ראש עיריית חיפה ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר, שמואל גלבהרט, לדחות למועד אחר דיון בתוכנית המתייחסת לשטח בתי הזיקוק במפרץ. גלבהרט ביקש לדחות את המועד לדיון בתוכנית, כדי לאפשר לעירייה לעיין בה.

מדובר בתוכנית שמטרותיה לקבוע הוראות בנייה ושימוש למבנים, ייעודי קרקע ומתקנים הכלולים בשטח התוכנית, וכן לקבוע הוראות בנושא איכות הסביבה. דיון ראשון בתוכנית נערך בספטמבר אשתקד, ובו סוכם כי התוכנית שתוגש תחול על כל מתחם בתי הזיקוק, כלומר גם על המפעלים הכימיים והפטרוכימיים הסמוכים. התוכנית מתייחסת להוראות בנייה ולהנחיות סביבתיות לגבי כל שטח התוכנית. התוכנית מתייחסת, בין היתר, גם לענייני תחבורה ותשתיות, וכן מתייחסת להקמת גשר תשתיות מעל נחל גדורה.

בדצמבר אשתקד הוצגו בפני הוועדה המחוזית הדרישות המקצועיות של המשרדים הממשלתיים השונים, עם לוח זמנים. כל המפעלים במתחם הגישו בקשות לרשיון עסק, והסוגיה העיקרית שמעכבת את הוצאת הרשיון היא נושא היתר הבנייה.

כידוע, עד אוקטובר 2003 היה שטח מתחם בתי הזיקוק אקס טריטוריאלי, והוא לא שויך לשום רשות מקומית באיזור. לנוכח הסטטוס המיוחד שהיה למתחם, לא אושרה הוצאת היתרי בנייה. לנוכח זאת התעוררה שאלת מתן היתרי הבנייה בתקופת הביניים שעד לאישורה של התוכנית החדשה שיזמה בתי הזיקוק. אחרי סדרת ישיבות והתייעצויות בנושא, מול לשכת התכנון של משרד הפנים ומול הלשכה המשפטית של המשרד, ובתיאום עם נציגי בתי הזיקוק, סוכם כי ניתן יהיה לתת היתרי בנייה בתנאים מסוימים.

כזכור, החליטה ועדת החקירה המיוחדת של משרד הפנים, כי עיריית חיפה תקבל שליטה על רוב השטחים האקס טריטוריאליים, ועיריות נשר וקרית אתא, וכן המועצה האזורית זבולון, יתחלקו בשטח הנותר.

כאמור, גלבהרט ביקש לדחות את המועד לדיון בתוכנית, כדי לאפשר לעירייה להיות מעורבת בה יותר. הוועדה המחוזית החליטה, כי היא דוחה את בקשתו מהנימוקים הבאים: התוכנית חלה ברובה בתחום המרחב הצפוני יותר, ורק חלק קטן ממנה חל בתחום זבולון; מדובר בתוכנית שבסמכות הוועדה המחוזית, ואין חובה סטטוטורית להעבירה לוועדה המקומית חיפה שבאחריות עיריית חיפה; משרד מהנדס העיר חיפה היה מודע לתוכנית, והשתתף בישיבות שדנו בנושא.

המחוזית החליטה בישיבתה האחרונה, כי תפורסם הודעה רשמית לציבור על הכנת תוכנית הכוללת את כל הגושים והחלקות, כפי שצוינו בתוכנית, עד ציר הקישון מול המפעלים; הודעה על הכנת התוכנית תישלח לכל הרשויות הגובלות, ובכללן רשות נחל קישון ורשות הניקוז; היתרי הבנייה לגבי מבנים ומתקנים קיימים וחדשים, המשתתפים בתהליך ייצור ממנו נפלט או עלולים להיפלט חומרים שונים, או שהוא עלול ליצור סיכון סביבתי או בטיחותי - יינתנו אחרי קבלת אישור המשרד לאיכות הסביבה. עוד החליטה הוועדה, כי היתרי בנייה למבנים ולמתקנים קיימים וחדשים יהיו טעונים חוות דעת של מערכת הביטחון, על-פי שיקולי הוועדה המחוזית. עוד הוחלט, כי היטל השבחה ייגבה כחוק.