גובשו כללים למעבר בדואים ליישובי הקבע

בחודש יוני 2002 קיבלה מועצת מקרקעי ישראל החלטה, שאיגדה את כל החלטות המועצה שהיו בתוקף עד אז לגבי פיצויי קרקע, מחוברים ומחירי מגרשים לבדואים בנגב. החלטה זו ביטלה את כל ההחלטות הקודמות בנושא - 813, 859, 885, 886

מועצת מינהל מקרקעי ישראל קיבלה החלטה, שעשויה לקדם את נושא הסדרי הקרקעות של המדינה עם הבדואים (ראה גם דו"ח מבקר המדינה). ההחלטה מטפלת בנושא העברת משפחות היושבות בפזורה הבדואית וביישובים הלא מוכרים, ליישובים חדשים המוקמים על ידי המדינה.

בחודש יוני 2002 קיבלה מועצת מקרקעי ישראל החלטה, שאיגדה את כל החלטות המועצה שהיו בתוקף עד אז לגבי פיצויי קרקע, מחוברים ומחירי מגרשים לבדואים בנגב. החלטה זו ביטלה את כל ההחלטות הקודמות בנושא - 813, 859, 885, 886.

הפרק המרכזי בהחלטה עוסק בתחום הסדרי הקרקעות. התקבלו שלוש דרכי פעולה מקבילות: הסדרת תביעות בדרך של בירור תביעות, תשלום פיצויים כנגד הסרת התביעות ופינוי השטח, ושילוב גורמים פרטיים שייצגו את המדינה במו"מ עם תובעי הבעלות להסרת תביעותיהם וקבלת פיצויים.

למעט הליך הסדר בדרך של פשרה, שתי דרכי הפעולה האחרות חדשות, ומטרתן היא זירוז הליכי ההסדר, במקביל לקידום הליכי הפשרה. היות ועד כה לא הבשילו ההליכים, ובפועל הסדר קרקעות בדרך של בירור תביעות החל רק בתחילת שנת 2004, לא ניתן היה, כך נמסר מהמינהל, למצות את ההטבות הייחודיות שניתנו בהחלטה זו לתובעי בעלות בתחום של תוכניות מתאר בישובים הבדואים. בהחלטה נקבע, כי הטבות אלו יינתנו בצורה פרוגרסיבית.

על פי החלטת מועצת המינהל, החל מיום 1.1.2007 ואילך, יושוו תעריפי וכללי הפיצוי של הקרקע, לאלו הנהוגים לקרקע מחוץ לתכניות מתאר. כך למשל, בגין קרקע בתחום תוכנית מתאר הכוללת 1,300 מגרשים מפותחים ועוד 7,000 דונם המתוכננים לפיתוח, הפיצוי עבור כל דונם יהיה בהתאם לתאריך ההתפשרות. עד לסוף שנה זו, סך הפיצוי הכספי יהיה 10,000 שקל לדונם, והפיצוי יורד עד לסכום של 5,200 שקל, אם תאריך ההתפשרות יהיה בתחילת שנת 2007.

כמו כן, אושרו הסדרים שקבעו מדיניות הסדר קרקעות. נקבעה טבלת פיצויים למחוברים, תשלום פיצויים ומענקי העברה לאוכלוסייה הבדואית, עלות מחירי המגרשים ביישובים, והחלטה עקרונית על הקמת ישובים חדשים.

בין השאר נקבע, כי בתביעות בקרקעות בתחום תוכנית מתאר יהיה זכאי תובע קרקע לקבל בבעלות קרקע חקלאית, שתרשם על שמו, לפי המפתח הבא: עד ל-19 דונם לא תינתן כל תמורה, בין 20 עד 99 דונם הפיצוי יהיה של 10% משווי הקרקע, 20% פיצוי ינתנו עד 199 דונם, 25% פיצוי יינתנו עד 299 דונם ומעל ל-300 דונם יינתנו 30% פיצוי. במשך כל אחת מהשנים עד לשנת 2007 ירד הפיצוי בהדרגה. הפיצוי הקרקעי יינתן במרוכז באזורים שייקבעו על ידי מינהלת הבדואים, בשיתוף גורמי התכנון.

עוד הוחלט, כי בדואים המתפנים מהפזורה ליישובי קבע, יהיו זכאים לקבל פיצויים כספיים בגין המחוברים שבבעלותם, לפי גודל הבית שהם מפנים, או רכוש אחר הקשור לבית, כאשר הערך המקסימאלי למבנה יהיה 280 שקל למ"ר.

על מנת לעודד מעבר ופינוי של בדואים ליישובי הקבע, הוחלט כי למתפנים שסכום הפיצוי בגין מחוברים יהיה נמוך מ-100,000 שקל יינתנו הטבות נוספות. למשפחות ולמשרתי כוחות הביטחון, המתפנים מהפזורה לישובי קבע, שאין שבבעלותם מגרש בנייה, שאינם תובעי בעלות על קרקע ושאינם זכאים לכל פיצוי בגין קרקע, יינתן מגרש בנייה מפותח כולל ערך היטל וביוב; רווקים תושבי פזורה מעל גיל 24 המתפנים לישובי קבע, יהיו זכאים לקבלת מגרש מפותח כולל ערך היטל ביוב.

החלטה נוספת היא לקדם את היישובים הבדואים החדשים עבור הפזורה: נחל שומריה, באר חייל, בית פלט, מרעית, שורר, אום בטין, מולד.