לאחר עיכוב של שנים: המחוזית החלה לקדם את פרויקט המגורים מרכוס בחיפה

על-פי התוכנית שהגיש המינהל יפונה המחנה הצבאי ויוקמו 142 יחידות דיור

אחרי התלבטויות ועיכובים ממושכים, מקדמת באחרונה הוועדה המחוזית חיפה את התוכנית להקמת פרויקט מחנה מרכוס על הכרמל בחיפה. מדובר בפרויקט שמתגלגל מזה כשבע שנים על-ידי מינהל מקרקעי ישראל ועיריית חיפה. הפרויקט נחשב לאחד מפרויקטי המגורים החשובים בעיר, משום שהוא ממוקם על עתודת הקרקע המשמעותית היחידה שנותרה למגורים בחיפה, ושטרם הוחלט לגביה. שטח התוכנית הוא 30 דונם.

על-פי התוכנית החדשה, שהגיש המינהל לוועדה המחוזית, יפונה המחנה הצבאי הקיים על הקרקע, הנמצאת באיזור סטלה מאריס, ובמקום המחנה יוקמו 142 יחידות דיור בשני מבנים של שלוש וחמש קומות, במבנים של חמש ושש קומות ובמבנים של שבע קומות. כמו כן, תוקם כיכר ציבורית וטיילת נופית פתוחה לציבור בשולי המצוק, יוקם חניון ציבורי, תורחב דרך קיימת וייבנו חניונים נוספים המיועדים לדיירים שיגורו בפרויקט.

הוועדה המחוזית החלה לדון בתוכנית אחרי שהושגה באחרונה הסכמה עקרונית בין עיריית חיפה למינהל לגבי שינוי ייעוד הקרקע. ראש העיר, יונה יהב, הסכים לוותר על הייעוד של הקרקע למלונאות עקב הסכמת המינהל לגשת לשיווק מיידי של מתחם מלונאות אחר בעיר, הממוקם במושבה הגרמנית.

המינהל והעירייה ניסו בעבר מספר פעמים להוציא מכרזים להקמת פרויקט מלונאות משולב עם מגורים במחנה מרכוס, אך ללא הצלחה. למכרזים כמעט שלא הוגשו הצעות, בעיקר בגלל המחויבות להקים מלון.

בדיון הראשון בוועדה המחוזית, שנערך באחרונה, הוחלט להפקיד את תוכנית מרכוס במספר תנאים:

תתקבל התייחסות של משרד הביטחון לנושא השימושים שנעשו בתחום המחנה; המשרד לאיכות הסביבה יחווה את דעתו לגבי הצורך בבדיקות לזיהום הקרקע ופירוק חומרים מסוכנים כדוגמת אסבסט; התוכנית תוגדר כשני מבננים לצורך הגשת תוכניות בינוי ופיתוח; לא יינתן היתר בנייה למגרש בודד אלא במסגרת מבנן שלם; בתחום התוכנית אי אפשר יהיה להקים מסעדות; ניתן יהיה להוסיף עד 18 יחידות דיור למבנן הדרומי בפרויקט; תינתן הנחייה בנושא העתקת עצים בעלי ערך מתחום המגרשים המיועדים לבנייה.