המקומית חיפה אישרה בתנאים נוקשים לאפשר בדיעבד לגליזציה לסגירת מרפסות מדורגות

בהחלטה עקרונית, החליטה באחרונה ועדת המשנה לתכנון ובנייה של עיריית חיפה לתת לגליזציה (אישור חוקי בדיעבד), בתנאים נוקשים למרפסות מדורגות שהוקמו בעבר ללא היתרים. עם זאת, הוועדה שללה על הסף אפשרות למתן אישורים גורפים לגבי אישור בדיעבד לעבירות בנייה של סגירת מרפסות מדורגות.

הוועדה החליטה, בהתאם להמלצות משרד מהנדס העיר, כי ההחלטה תהיה מותנית בכך שהלגליזציה לא מחייבת שינוי של תב"ע במקומות בהם יינתנו האישורים. הוחלט, כי "במקום שבו לא יהיה צורך בעריכת שינוי של התב"ע הקיימת, על מנת להקנות זכויות יתר לצורך אישור סגירת מרפסות מדורגות, ובאם תהיה יתרה של אחוזי בנייה לרשות מבקשי היתר שכזה - תהיה נטייה להיענות בחיוב, ובלבד שלא תיגרם פגיעה בעיצובו של המבנה כמבנה מדורג".

לחברי הוועדה נמסר על-ידי משרד מהנדס העיר, כי לא מדובר בתוכנית גורפת אלא רק במרפסות מדורגות, ועל כן לא מדובר בשינוי מהותי של מדיניות העירייה בנושא. לדברי משרד מהנדס העיר, אין ספק שהלגליזציה יוצרת לעיתים מפגע אסתטי שאינו תורם לחזות העיר. לדבריו, מאחר שהזכויות מוקנות מהקרקע, כאשר קובעים תב"ע כלל הדיירים מחויבים בהיטל השבחה, ולכן לא ניתן לעשות תוכנית גורפת אלא תוכנית פרטנית. זאת, על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בהם מצוין, כי אין ללכת להליך של תב"ע, מאחר שזהו פרס לעבריינים.

מהנדס העיר, ד"ר יעקב רוט, ציין בישיבה שדנה בנושא, כי מרכיב ההרתעה בסוג עבריינות זו הוא מרכיב קריטי לנוכח ריבוי העבירות והרווחים הכלכליים הכרוכים בביצוען.

מהנדס העיר הסביר, כי מתן לגליזציה גורפת מנציחה מפגעים אסתטיים ומהווים טלאי בעיצוב הרחובות בעיר. לדבריו, הלגליזציה מהווה הפרעה לשכנים שרכשו דירותיהם על-פי היתר מאושר ועל פי נפחי הבנייה, ואילו עומסי הבנייה בסביבתם גדלים בצורה משמעותית ובאופן שמגרש אחד מקבל זכויות מתוגברות, והאחר זכויות חסרות. פתרון זה, לדברי רוט, יוצר אפליה בין דירה לדירה ובין מגרשים הצמודים זה לזה. לדבריו, התוצאה תהיה מניעת בניית מרפסות מדורגות המתאימות לטופוגרפיה הקיימת בעיר.