מנכ"ל עיריית חיפה: בקרוב נתחיל במדידות בתוך שטחי בתי הזיקוק

שביעות רצון בעירייה מהחלטת פורז לאמץ המלצות ועדת החקירה לשיוך שטחי בז"ן

מנכ"ל עיריית חיפה, אבי גולדנברג, אמר, כי בתקופה הקרובה תחל עיריית חיפה לבצע מדידות מדויקות של שטחי בתי הזיקוק והמפעלים הסמוכים, כדי לחשב את גובה דמי הארנונה שתיגבה העירייה מהמפעלים. ראש העיר, יונה יהב, אמר, כי הוא מתכוון לקבוע כללים ברורים ומחייבים לתשלום ארנונה, רישוי ועבודה על-פי היתרי התכנון והבנייה הנהוגים בעיר, ובעיקר הקפדה מחמירה בכל תחומי איכות הסביבה ומניעת זיהום אוויר וים.

גולדנברג ויהב אמרו את הדברים בעקבות הודעתו בשבוע שעבר של שר הפנים, אברהם פורז, כי הוא מאמץ במלואן את המלצות ועדת החקירה הציבורית, בראשות עוזי וכסלר, שחקרה במשך שנתיים את נושא השיוך העתידי של השטחים המוניציפליים של בתי הזיקוק במפרץ חיפה והמפעלים הפטרוכימיים והכימיים הסמוכים.

פורז שקל את הנושא במשך שבעה חודשים עד שהגיע להחלטה הסופית. המתנגדת העיקרית להמלצות היתה חברת מפלגתו של פורז, השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, שדרשה הקמת מועצה מקומית תעשייתית במתכונת שונה מזו שדרשו המפעלים.

על-פי המלצות וכסלר, המתחם יועבר לתחום השיפוט של עיריית חיפה, אך ההכנסות מארנונה, המוערכות במיליוני שקלים בשנה, יתחלקו בין חיפה (45%), קרית אתא (25%), עיריית נשר (15%) והמועצה האזורית זבולון (15%).

הוועדה שללה על הסף להקים במתחם מועצה מקומית תעשייתית. נאות התנגדה להעברת האחריות לרשות מקומית כלשהיא, בטענה שהכספים לא ישמשו לתחום איכות הסביבה, שהוא נושא רגיש הדורש השקעות רבות באיזור מפרץ חיפה. ועדת החקירה נדרשה לנושא אחרי שפקע הזיכיון המנדטורי שמתוקפו פעלו בתי הזיקוק והמפעלים מסביב, המשתרעים על אלפי דונם. זיכיון זה פטר את המפעלים מתשלום מיסי הארנונה ואגרות שונות, והם לא היו כפופים לשום ועדת תכנון.

על-פי המלצות ועדת החקירה, המתחם ינוהל על-ידי מינהלת משותפת לארבע הרשויות המקומיות הגובלות: חיפה, קרית אתא, נשר וזבולון.

בדירקטוריון שינהל את איזור התעשייה יהיה רוב לרשויות המקומיות, אך גם למפעלים תהיה נציגות (שלושה חברים). כמו כן, יכהנו שני נציגי ציבור ושני נציגי ממשלה, וימונה מנכ"ל באמצעות מכרז. כיו"ר המינהלת יכהן אחד מראשי הרשויות המקומיות האמורות. תחילה יקבע שר הפנים את תעריפי הארנונה, ולאחר מכן תעשה זאת המינהלת.

כל הכספים שייגבו מהמפעלים מיועדים קודם כל למימון הוצאות המינהלת, ובתום כל שנת כספים יחולקו עודפי ההכנסות בין הרשויות הגובלות. וכסלר המליץ להקים ועדה מקומית נפרדת למתחם, כאשר האגרות והיטלי ההשבחה שתקבע הוועדה יועברו לקופה המשותפת של המינהלת.

לדברי יהב, החלטת פורז היא צעד היסטורי שהיה נדרש זה זמן רב, והוא מביא לסיומו את המצב הבלתי נסבל לפיו פעלו בתי הזיקוק כאוטונומיה מוניציפלית בלב חיפה. גולדנברג עומד בראש צוות מטעם העירייה שמכין את התוכנית למימוש החלטת פורז.