מזכ"ל תנועת המושבים: מדיניות איתם תוקעת הקמת באר מילכה

באר מילכה הוא המושב הראשון שמוקם בישראל לאחר כ-15 שנה. המושב ממוקם בפתחת ניצנה, על גבול מצרים, בהתאם לתוכנית ליצור רצף של יישובים בחולות חלוצה, בתחומי המועצות האזוריות רמת הנגב ואשכול. היישוב צפוי לכלול בשלב הסופי מאה משפחות

"מדיניות שר השיכון, אפי איתם, להעדפת ההתיישבות ביהודה, שומרון ועזה גורמת לשיתוק הקמת היישוב החדש באר מילכה בנגב", כך טוען מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן-דוד. לדבריו, עלייתן על הקרקע של המשפחות החדשות לא מתאפשרת מאחר ומשרד השיכון לא העביר את התקציבים הדרושים להקמת התשתית במושב החדש.

באר מילכה הוא המושב הראשון שמוקם בישראל לאחר כ-15 שנה. המושב ממוקם בפתחת ניצנה, על גבול מצרים, בהתאם לתוכנית ליצור רצף של יישובים בחולות חלוצה, בתחומי המועצות האזוריות רמת הנגב ואשכול. היישוב צפוי לכלול בשלב הסופי מאה משפחות.

לדברי בן-דוד, משרד השיכון מחוייב לממן את התשתיות ביישובים חדשים. על פי אומדן שערך המשרד, עלות התשתיות להקמת באר מילכה תגיע ל-12 מיליון שקל, מתוכם 1.4 מיליון שקל כבר בשנה זו. לטענת בן-דוד, הסכום הנדרש לא הועבר, וכתוצאה מכך אין התקדמות בהקמת התשתיות. בו זמנית ממשיך משרד השיכון לתמוך ביתר שאת בהקמה והרחבה של ההתנחלויות ביש"ע.

בן-דוד הדגיש, שקק"ל ומקורות כבר מילאו את חלקן ביצירת התשתית להקמת היישוב ולשטחים החקלאים, והשקיעו ביחד 8.5 מיליון שקל בעבודות עפר ובהנחת קו מים ליישוב ולשטחי החקלאות.

משרד השיכון מסר, כי אין כל מדיניות מפלה בין יישובים המתוכננים לקום בשטחי יש"ע לבין יישובי הנגב. עוד נמסר, כי באר מילכה הוא יישוב שמוקם על-פי החלטת הממשלה, ועל כן הוא מתוקצב בהתאם, גם אם יש עיכובים שונים, שלא באשמת משרד השיכון.

עם זאת, בעקבות פניית ראש המועצה האזורית רמת נגב, שמואל ריפמן, ושל גורמים מיישבים כמו הסוכנות היהודית, החליט משרד הבינוי והשיכון להאיץ את התכנון לבניית שני יישובים חדשים בנגב: חלוקים ועירא, שיאכלסו כ-2,000 יחידות דיור.

חלוקים מתוכנן להבנות לא הרחק מקיבוץ שדה בוקר. בשלב ראשון ייבנו ביישוב 150 יחידות דיור, וכאופציה קיימת תוכנית לבנות עוד 350 יחידות דיור, בהתאם לצרכים והביקוש. היישוב מיועד לאוכלוסיה דתית, לא חרדית. יישוב נוסף הוא עירא, שהתוכנית היא להקימו בין באר-שבע לערד. ייבנו ביישוב עד 1,500 יחידות דיור.