נציבות המים מסרבת למסור נתונים על כמות השפכים ביש"ע - "חשש לביטחון המדינה"

ארגון ידידי כדור הארץ ביקש מידע בנוגע לאקוויפר החוף; הנציבות: הנתונים יפגעו במו"מ עם הרשות

נציבות המים מסרבת למסור נתונים על כמות השפכים הנוצרים ביישובי יהודה ושומרון, ועל איכות הטיפול בהם, תוך הסתמכות על סעיפים בחוק חופש המידע המאפשרים לה שלא למסור אינפורמציה בשל חשש לביטחון המדינה או חשש לפגיעה במו"מ.

את האינפורמציה בנושא איכות הטיפול בשפכים ביקש לקבל לידיו ארגון ידידי כדור הארץ, בעקבות הכנת תחקיר בנושא מצבו של אקוויפר החוף. במסגרת התחקיר הנציבות היתה מוכנה למסור נתונים כלליים, שלא כללו כמויות.

לטענת ארגון ידידי כדור הארץ, הסירוב נובע מאי רצונה של נציבות המים למסור נתונים אמיתיים על היקף האוכלוסייה המתגוררת בשטח, חוסר רצונה למסור פרטים על היקף הגידול הצפוי של האוכלוסייה.

לטענתו, הנציבות רוצה להסתיר את העובדה שישובים הוקמו מבלי לדאוג לפתרון לסילוק שפכים.

ארגון ידידי כדור הארץ ביקש לקבל לידיו תוצאות סקר שערך מכון בדיקה חיצוני לגבי כמות השפכים ורמת הטיהור, וכן מסמכים מהמו"מ שמנהלת הנציבות עם הפלשתינאים בנושא זה. לטענת הארגון, הנתונים הכלליים שמסרה הנציבות מטעים, שכן הם אינם מכילים פרטים על איכות הטיפול.

מהנציבות נמסר בתגובה, שהייעוץ המשפטי אכן מונע את מסירת הנתונים, וזאת על רקע מו"מ המתנהל עם הרשות הפלשתינית בנושא המים. לטענתה, פרסום נתונים מסוג זה יפגע במו"מ.

עוד נמסר מהנציבות שלפחות 85% מהיישובים מחוברים למתקנים המטהרים את השפכים.

עוד נמסר, שהבעיה העיקרית היא בפתרון הקצה, שמשמעותה, שגם אם ביישובים יש מערכת לאיסוף שפכים, הרי שבסופו של דבר הם מגיעים לנחלים, שכולם זורמים לתוך הקו הירוק או מחלחלים לאקוויפר.