בעלי נחלות בשרון מבקשים מאולמרט להגמיש את התנאים לשימוש חורג

המחוזית תדון בשמונה תוכניות שינוי ייעוד של יישובים חקלאיים לאשר בדיעבד פעולת גני אירועים

בעלי נחלו ביישובי השרון ועמק חפר פנו בשבוע שעבר לשר התמ"ת, הממונה על מינהל מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, בבקשה להקפיא הליכי תביעה של המינהל נגד בעלי הנחלות, בגין שימוש חורג על אדמתם.

לאחרונה קיבלו שורה של בעלי נחלות ביישובים אלה מכתבי התראה וכתבי תביעה מהמינהל בגין "שימושים חורגים" המתבצעים לטענתם בתחום נחלותיהם. במכתב לאולמרט, שנשלח באמצאות עו"ד ניסן שריפי, טוענים בעלי הנחלות, כי אכן מתבצעים שימושים חורגים בנחלותיהם, אך לטענתם הדבר נעוץ "בעצירת הפעילות החקלאית באזורם והצורך שלהם להמשיך לפרנס את משפחותיהם".

במכתב מציין עו"ד שריפי, כי לצערו המינהל נוקט בקו נוקשה בפרשנותו כלפי בעלי הנחלות, וכי במידה ותתבצע פרשנות ליברלית יותר למערכת החוזית בין הצדדים, הדבר יקל עליהם משמעותית.

לדבריו, בעקבות פסיקת בג"ץ, אין הם יכולים להפעיל את החלטות המינהל העוסקות בבנייה למגורים, מסחר, תעשייה וקייט בנחלותיהם (החלטות 717, 727, 737). כמו כן, מבקש שריפי מאולמרט להביא להגמשת התנאים של החלטה 755 של המינהל, המתייחסת לקרקע למטרות שאינן חקלאיות בנחלות.

עוד כותב שריפי, כי רבים מלקוחותיו הינם אנשים קשישים וחולים, שלא מסוגלים לעסוק בעבודה פיזית ואף אם יקבלו לטענתו מכסות מים כבעבר, עדיין יקשה עליהם להתפרנס מעבודות חקלאיות גרידא.

השולחים מבקשים מאולמרט, כי יורה על הפסקת הליכי התביעה נגדם, וכי תוקם ועדה מיוחדת שתבדוק את הכשרת השימושים השונים בנחלות באופן ליברלי ומקל.

משרד התמ"ת מסר בתגובה, כי הפנייה הועברה אליהם והנושא נמצא בבדיקה. בצל ההתראות על שימושים חורגים על אדמות חקלאיות, תדון מחר (ב') הוועדה המחוזית מרכז בלא פחות משמונה תוכניות של יישובים חקלאיים וחקלאים לשעבר לשינוי ייעוד קרקע חקלאית, מתוך מטרה להקים עליה גני אירועים.

ראשונה תעלה לדיון תוכנית "גני כנען" של קיבוץ נען ליד רמלה; אחריה תוכנית "אופרה בכפר" של הקיבוץ הדתי משמר אילון. מושב בני ציון מבקש אישור להקמת שני גני אירועים. קיבוץ מעברות יבקש אישור לשימוש חורג לגן האירועים "קו האופק".

גם שני יזמים מאבן יהודה יבקשו אישור לשני אולמות אירועים שונים, וכך גם המועצה המקומית קדימה. כל גני האירועים נמצאים לאורכו של כביש 4 (חוץ מ"גני כנען", הסמוך לכביש 40), חלקם פועלים ללא רשיון, והם מובאים לאישור הוועדה בדיעבד.

בתוך כך, מועצת מקרקעי ישראל אישרה לפני מספר חודשים החלטה להיוון חלקת המגורים (חלקה א'), הכוללת 2.5 דונם עליהם ניתן 375 מ"ר למגורים במספר בתים, וכן 500 מ"ר לתעסוקה. ההחלטה הועברה לאישור שר האוצר, בנימין נתניהו, שטרם חתם עליה.

במקביל, הוגשו כנגד ההחלטה שתי עתירות לבית המשפט העליון, האחת על ידי פורום 15 הערים הגדולות והשנייה על ידי פורום הקרקעות, הכולל בתוכו את הקשת הדמוקרטית המזרחית. המתנגדים להחלטה טוענים, כי יש בה הטבה מופרזת למגזר החקלאי, ואישורה עלול לגרום לפגיע קשה בתעסוקה בערים הגדולות.