ראשי הערים דימונה וערד: נתבצר על המצדה אם פורז לא ייענה לדרישותינו

הציגו נתונים לפיהם המועצה האזורית השכנה תמר נהנית ממרבית משאבי האיזור, ע"ח ערי הפיתוח

"אנו נתבצר על פסגת המצדה, יחד עם עובדינו, אם לא יענה שר הפנים, אברהם פורז, לדרישתנו", כך הודיעו היום (א'), במסיבת עיתונאים משותפת ראשי הערים של ערד ודימונה, במחאה על המצב הקשה אליו נקלעו הרשויות.

ראש עיריית ערד, מוטי בריל, וראש עיריית דיונה, מאיר כהן, הציגו היום את הצעתם לפתרון המשבר ברשויותיהם, תחת הכותרת "צדק חברתי ולא סיוע ממשלתי". לטענתם, ערד ודימונה נמצאות על סף תהום כלכלית. לעיריית ערד גירעון של 12 מיליון שקל, ולעיריית דימונה גירעון של 20 מיליון שקל. השניים הצהירו, כי הם אינם מתכוונים לדרוש כספים מהממשלה לכיסוי גירעונותיהם.

לטענתם, הערים ערד ודימונה גובלות עם המועצה האזורית תמר, המורכבת מהיישובים הקטנים בנגב המזרחי ובאיזור ים המלח. בשל הצורך בפיתוח חקלאי, ניתנו למועצה שטחים נרחבים באיזור, והיא משתרעת על-פני 1.7 מיליון דונם. מספר תושבי המועצה הוא 1,300. בשטחים הללו יש משאבים לאומיים שמניבים פעילות כלכלית, בהם ים המלח עם מלונותיו ומפעליו, מישור רותם, הקריה למחקר גרעיני ופארק המדע תמ"ד.

לטענת בריל וכהן, נכסים אלה מניבים למועצה האזורית תמר הכנסות מארנונה בסכום של כ-70 מיליון שקל לשנה. השניים השוו את הנתונים עם הרשויות שלהם: ההכנסה הכללית מארנונה בשנת 2003 לתושב במועצה האזורית תמר היא 53,560, לעומת דימונה בה ההכנסה לתושב היתה 1,322 שקל ובערד 1,366 שקל לתושב.

ראשי הערים הציגו גם את דו"ח מבקר המדינה, שקבע כי "בצד הצורך להבטיח למועצות האזוריות מקורות נאותים להוצאותיהן, יש לבחון את התפלגות ההכנסות מארנונה בגין הפעילות העסקית והבטחונית, ולתת את הדעת על אי-השוויוניות שבין ההכנסות מארנונה של המועצות האזוריות לבין אלה של ערי הפיתוח".

יצוין, כי ועדות וגורמים ממלכתיים רבים, בהם שר הפנים הנוכחי, אברהם פורז, שהתייחסו לנושא, הציעו בצורה כזו או אחרת לבטל או לצמצם את המועצה האזורית תמר. הוועדה האחרונה שהתייחסה לנושא היתה הוועדה לאיחוד רשויות בדרום, בראשות הממונה על מחוז הדרום במשרד הפנים, דודו כהן. הוועדה המליצה לבטל את המועצה האזורית תמר ולחלקה בין דימונה לערד, אך תוכנית זו נגנזה.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, דוחה את הדרישה לפירוק המועצה. לדבריו, תמר היא מועצה אזורית בעלת חשיבות לאומית משימתית רבה, שכן היא מהווה את כלב השמירה של מפעלי ים המלח.

לדבריו, נתוני הארנונה שהוצגו על-ידי ראשי המועצות אינם נכונים והם גובלים בדמגוגיה, שכן המועצה גובה תשלומי ארנונה בסך 33 מיליון שקל בשנה, מהם 42% מוחזרים כשירותים. עוד טוען ליטבינוף, שהניסיון לרתום את הקשת המזרחית למאבק הוא חסר הגיון, שכן מחצית מתושבי המועצה הם מזרחיים.