הממשלה מציעה להקטין את רצועת החוף המוגנת ל-200 מטר מקו המים

פורז הגיש לוועדת הפנים נוסח חדש של הצעת החוק להגנת הסביבה החופית, לאחר דיונים של שנה

שר הפנים, אברהם פורז, הגיש היום (ב') לאישור ועדת הפנים נוסח חדש של הצעת החוק להגנת הסביבה החופית, במקום הצעת הממשלה עליה עובדת הוועדה יותר משנה, שקבלתה בשעתה הוגדרה היום על-ידי פורז כ"תקלה שאין עליה מחלוקת".

הנוסח המתוקן מקטין את רוחב רצועת החוף המוגנת - שהפכה סלע מחלוקת עיקרי בחוק - מ-300 מטר ל-200 מטר מקו המים. הוא גם מסמיך גוף תכנוני מיוחד - ועדה לשמירת הסביבה החופית - לאשרר תוכניות בנייה ברצועה המוגנת לאחר שעברו את הליכי התכנון הרגילים. מדובר בגוף שמעמדו דומה לוועדה לשמירת הקרקע החקלאית.

פורז ציין, כי להרכב הוועדה יהיה "גוון ירוק". הוא הודה, כי יש בהקמתה סירבול לכאורה, אבל לדבריו היא נדרשת כדי לאזן בין צרכי הפיתוח לשמירת ערכי הטבע והנוף.

פורז ציין שינוי נוסף בחוק החדש, שיצמצם את הגישה החופשית לציבור לכל אורך החוף בעיקר בתחום שיפוט של רשות מקומית. פורז אמר, כי הוא יעמוד על העיקרון של שמירת קטע חוף אחד פתוח לרחצה ללא תשלום, אם בקטעים אחרים נדרש לגבות דמי כניסה כדי לממן הוצאות פיתוח.

פורז הדגיש גם את ההשמטה מהנוסח החדש של השיקול אם הבנייה ברצועה מוגנת חיונית או לא במהלך אישור הבנייה. הוא נימק את ההשמטה בכך שהחיוניות היא אמת סיבה סובייקטיבית לא ברורה.

לדבריו, השימוש בה עלול לגרור כל תוכנית לבית המשפט, עד שהדבר יהפוך את בתי המשפט לסמכות אישור של תוכניות בנייה. פורז אמר, כי שיקול הוועדה המיוחדת יהיה אם הבנייה ראויה או לא ראויה להתבצע באיזור המוגן ובמגוון רחב של משתנים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יורי שטרן (האיחוד הלאומי), ציין בהקשר זה, כי הוועדה החליטה לקבוע נורמה חדשה בחוק שתבטיח איכות סביבה טובה יותר, נוכח כניעת מוסדות התכנון לקבוצות לחץ. פורז השיב, כי לדעתו אין לשיקול הדעת של חברי הכנסת תוקף מוסרי טוב יותר מזה שיש לשיקול הדעת של מוסדות התכנון.

פורז אמר, שהצעת החוק החדשה תהיה בגדר חוק עצמאי בעל ערך הצהרתי, ולא אוסף של תיקוני חוקים אחרים. הוא נימק את הצורך בחוק החדש בכך שנוסח החוק שמונח על שולחן הוועדה אמנם עבר בממשלה, אך לא היה מקובל על הגופים המקצועיים במשרד הפנים.

הצעת החוק עברה לוועדת השרים לחקיקה. פורז לא היה נוכח, ולאחר שנה של דיונים פנימיים במשרדו, הוא הגיע עם המשרד לאיכות הסביבה לנוסח המבוסס על עקרונות מוסכמים.

ח"כ עמרי שרון (ליכוד) העיר, כי לא ברור עכשיו איזו הצעת חוק מחייבת את הוועדה. פורז אמר, כי הוא מוכן להעביר את הנוסח החדש לאישור הממשלה, כדי להסיר ספקות ואי ודאות.

שטרן הודיע בסיכום, כי ועדת הפנים מקבלת את הנוסח החדש, כולל את רעיון הוועדה המיוחדת, אולם הרכב הוועדה כפי שמציע משרד הפנים לא נראה לו. הוא קרא לארגוני הירוקים ולמשרד לאיכות הסביבה להציע הרכב נוח יותר עבורם.

כמו כן דרש שטרן, שעניינים שכבר סוכמו בוועדה ללא ערעור, כמו זכות הגישה החופשית לחופים ושמירה על העתיקות, ישולבו בנוסח החדש. שטרן אמר, כי הוועדה איננה מוותרת על מחיקת שיקול החיוניות, והציע להגדיר אותו בלשון אחרת.

פורז עמד על מחיקת השיקול הזה, ואמר כי אם יישאר בחוק - שדה דב, לדוגמא, יישאר לעולם שדה תעופה במקום להפוך את האיזור לשטח בנוי וראוי מבחינת שימור הסביבה החופית.

(ראו "גלובס הערב", עמ' 4).