לראשונה אושרה תוכנית לסלילת כביש של מע"ץ בוועדה לתשתיות לאומיות

כביש 461 אושר בתוך 19 חודשים; זמן האישור בוועדות הוא 15-5 שנים

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תוכנית כביש 461 בתוך שנה ושבעה חודשים. מדובר בלו"ז חסר תקדים בהשוואה לתוכניות המתאשרות בוועדות המחוזיות. זמן האישור בוועדות המחוזיות הוא 15-5 שנים.

השבוע אישרה הות"ל את התוכנית ודחתה את מרבית ההתנגדויות. כביש 461 מצומת הטייסים לצומת רנטיס נחשב לכביש פרברי מהיר, המחבר את כביש גהה (במחלף מסובים) לכביש חוצה ישראל.

לתוכנית זו, שקודמה במקור בוועדות המחוזיות הוגשו התנגדויות רבות והוחלט להקפיא את קידומה עד גמר התכנון של כל המערכת האיזורית, כולל מיקומו הסופי של כביש 461.

מע"ץ, בשל חשיבותו של הכביש ובעיקר בשל תמיכתו בכביש חוצה ישראל, החליטה להגיש את התוכנית לאישור הות"ל.

התוכנית הוכרזה כתוכנית לתשתית לאומית באוקטובר 2002 והשבוע כאמור אושרה התוכנית לאחר הדיון בהתנגדויות.

הוועדה המחוזית, בראשות מרדכי מרדכי, והמתכננת, בינת שוורץ, דחו את מרבית ההתנגדויות.

בין המתנגדים היו רשות שדות התעופה, התעשייה האווירית, תושבי יישוב בארות יצחק, היישוב רינתיה, אדם טבע ודין, ועוד.

אדם טבע ודין טענה, כי לא נשקל כראוי עצם הצורך בכביש מול המחיר הסביבתי הכולל שלו.

לטענתה, התוכנית מהווה חוסר צדק סביבתי כיוון שהתושבים המתגוררים ביישובים הסמוכים יסבלו מהתוכנית.

הוועדה המחוזית קבעה כי, ההשלכות הסביבתיות של הכביש נשקלו בצורה ראויה.

לטענת הוועדה, כל החלטה על הקמת דרך גורמת למחירים סביבתיים ואינה משרתת בהכרח את הגובלים בה.

הוועדה גם דחתה את טענת היישובים הסמוכים למפגעי רעש. הוועדה קבעה כי על-פי הבדיקות שנעשו נראה, כי מטרדי הרעש הצפויים נמצאים במסגרת המותר על-פי הקריטריונים המקובלים.

מע"ץ מקדמת בות"ל עוד ארבע תוכניות שנמצאות בהליכים מתקדמים: כביש 7, מחלף עד הלום, וכביש 9 נמצאים לפני הפקדה.