פורז מינה ועדה לבחינת המעמד של שטח מפעל רפא"ל

שר הפנים, אברהם פורז, החליט למנות ועדת חקירה שתבחן את המעמד המוניציפאלי של שטח מפעל רפא"ל (מכון דוד), שהינו חסר מעמד מוניציפאלי.

בשנת 1991 מונתה ועדת חקירה שהמליצה לכלול מחצית משטח המפעל בתחום השיפוט של עיריית קרית-ים, ואת המחצית השנייה בתחום שיפוטה של עיריית עכו. כן המליצה להמתין עם ביצוע ההמלצה עד שיחול שינוי במעמדה של רפא"ל, עם הפיכתה לחברה.

בשנת 1994 החליטה הממשלה על הסבת רפא"ל לחברה, והמליצה להשאיר את השטח כשטח אקס-טריטוריאלי לתקופה של 10 שנים מיום הקמת החברה. זאת, עקב מאפייני פעילות החברה באיזור.

לאור המלצת היועץ המשפטי של משרד הפנים, שקבעה שיש למנות ועדה חדשה נוכח הזמן הרב שחלף ממועד המלצות ועדת החקירה דאז, החליט פורז על הקמת ועדת החקירה לבחינת מחודשת של הנושא. מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב, מינה ליו"ר את ראש המועצה האיזורית חוף הכרמל לשעבר, אריה שמחוני. לאחרונה הודיע פורז, כי הוא מאמץ במלואן את המלצות ועדת החקירה הציבורית, בראשות עוזי וכסלר, שחקרה את נושא השיוך העתידי של השטחים המוניציפליים של בתי הזיקוק במפרץ חיפה והמפעלים הפטרוכימיים והכימיים הסמוכים.

על-פי המלצות וכסלר, המתחם יועבר לתחום השיפוט של עיריית חיפה, אך ההכנסות מארנונה יתחלקו בין חיפה (45%), קרית-אתא (25%), עיריית נשר (15%) והמועצה האיזורית זבולון (15%).