תתכננו בזול, תשלמו ביוקר

נשיא פדרציית המתכננים הבינלאומית, ריצ'רד קייל: "חיסכון של אחוז מעלות הפרויקט אינו כדאי בהתחשב בסיכונים; אני לא צריך להזכיר את גשר המכביה ואסון ורסאי"

חשיבות בחירת היועץ לפרויקט ידועה היטב אפילו בישראל, אך משום מה, על-פי מבחן התוצאות - הדבר מיושם בצורה שלא הייתה מביישת מדינות עולם שלישי. בשבוע שעבר התארחו בארץ נשיא FIDIC (פדרציית המתכננים הבינלאומית), ריצ'רד קייל מאוסטרליה, ומנכ"ל הארגון, דניאל איברסון משוויץ (ראו גם עמוד 12).

בשיחה עם "גלובס" אומר קייל, כי על המזמינים להיות יותר מודעים לחשיבות שבבחירת היועץ ולהשפעה שיש לבחירתו על היכולת הכוללת להגיע למוצר מוגמר אופטימלי: "תהליך בחירת הייעוץ קריטי ביותר להצלחת הפרויקט כולו. חיסכון קטן, בשיעור של אחוז או פחות מעלות הפרויקט, אינו כדאי בהתחשב בסיכונים הפוטנציאליים. אני לא צריך להזכיר לכם את אסון גשר המכבייה ואת אסון ורסאי, אתם יודעים את העובדות טוב ממני".

FIDIC, שמרכזו בז'נבה, מאגד 70 מדינות חברות ומייצג כ-3 מיליון מהנדסים, אדריכלים, מתכננים ויועצים בתעשיית הבנייה והפיתוח בכ-28 אלף חברות. הארגון פועל בשיתוף הבנק העולמי והבנקים הבולטים לפיתוח בעולם, האיחוד האירופאי, ארגון הקבלנים העולמי CICA, ארגון הקבלנים האירופאים בברלין, והאגודות הגדולות להנדסה אזרחית בארה"ב ואנגליה.

לדברי קייל, הארגון זוכה להערכה על-ידי הממשלות וגורמי הבנייה והפיתוח במדינות רבות: "מטרתנו היא לפתח את היכולת של תעשיית הייעוץ, באמצעות בניית כלים לעריכת חוזים וניסוח מסמכים לעולם הבנייה. אנחנו מייצרים מגוון רחב של חוזים להתקשרות בין קבלנים למדינות, בין מזמיני עבודה למתכננים, חוזי "תכנון-ביצוע" והעברת ידע בעל ערך רב בתחום הבנייה והפיתוח".

ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים מחפש סיוע במאבקו נגד שיטת המכרזים הציבוריים לעבודות תכנון, המקדשת את המחיר ומדגישה פחות קריטריונים של איכות וניסיון.

קייל עומד על המשמעויות השליליות של בחירת מתכננים על-פי מרכיב של מחיר בלבד, תוך התעלמות ממרכיבים נוספים, ובראשם איכות: "קיים צורך בחלוקת סיכונים הוגנת בין המזמין לבין המבצע, ויש בעייתיות בחוזים דרקוניים שגורמים לניצול מבצעי הפרויקט. הדאגה העיקרית צריכה להיות שמירה על איכות השירותים המקצועיים המסופקים, תוך שימת לב ראויה למטרה, חסכון ותמורה, יכולת קיום לטווח ארוך, יעילות, הגינות, ניהול סיכונים, טובת הציבור, מתן הזדמנות הוגנת לכל משרדי הייעוץ ושקיפות תהליך הבחירה.

"אנחנו ממליצים תמיד לבחור את אנשי המקצוע על-פי שיטת הבחירה מבוססת על איכות (QBS). מדינות רבות בעולם הבינו זאת, אפילו במדינות כמו נפאל. בארה"ב העבירו חקיקות פדרליות בנושא, וכיום אין כמעט מקום למשחקים ברוב מדינות המערב".

- בישראל, בה הרגולציה משחקת תפקיד מרכזי, יישום ההמלצות שלכם אינו פשוט.

קייל: "אני מודע היטב לבעיית הרגולציה והריכוזיות שיש בישראל, אך עד אשר במשרדים הכלכליים בירושלים לא יפנימו כי כך הם פני הדברים בעולם, לא תוכלו להתקדם. העולם צועד היום לעבר גלובליזציה, ובעולם גלובלי אין מקום לעודף רגולציה ריכוזית, אלא לתחרות חופשית הרבה יותר. זו אולי קלישאה, אבל היא תמיד נכונה בענף התכנון: מי שקונה בזול, משלם תמיד בסופו של דבר ביוקר".