העברת הקונסוליה האמריקאית תלויה בהמלצה לדרכי גישה

התוכנית להקמת הקונסוליה ממזרח העיר לשכונת תלפיות, עלולה להפוך לבלתי רלבנטית אם המשרד לביטחון פנים ימליץ לשנות את דרכי הגישה - כך עולה מסיכום דיון בעניין התוכנית להקמת קונסוליה אמריקאית בשכונת ארנונה שנערך במשרד לביטחון פנים.

הדיון התקיים לבקשת בית המשפט, שהורה למשרד לגבש את עמדתו לעניין העברת הקונסוליה ממזרח העיר לשכונת ארנונה. בדיון ביקשו נציגי המתנגדים לתוכנית, שני תושבים הגרים בסמיכות למתחם הקונסוליה, לבחור דרך גישה חלופית, שלא תעבור דרך בתי השכונה. קצין המנהלה בשגרירות האמריקאית, מרטין הון, אמר בדיון, כי אינו מאמין שצירי הגישה החלופיים ניתנים לתכנון וביצוע. אדריכל התוכנית, אמיר מן, אמר בדיון, כי הדרישה לציר חלופי נועד להכשיל את הפרויקט, הוא אינו מעשי וכרוך בשינויים בתוכניות בנייה רבות באזור.

השר לביטחון פנים צחי הנגבי, אמר בסיכום הדיון, כי המשרד יגבש את עמדתו לתוכנית, לאחר שיתייעץ עם גורמים שונים, לרבות שב"כ, צבא, שגרירות. לדבריו, הנושא המרכזי שמחייב בחינה יסודית, נוגע להתכנות הציר החלופי ובחינת המשמעויות הביטחוניות של ציר הגישה המוצע. לדבריו, ברור כי ציר גישה חלופי הופך את הלו"ז לביצועו, בשל בעיות תכנוניות וחוקיות, לבלתי רלבנטי לעניין הקמת הקונסוליה.

תוכנית הקונסוליה האמריקאית אושרה בנובמבר 2003 בוועדה המחוזית. מדובר בתוכנית להקמת מבנה בן 4 קומות במתחם מלון דיפלומט. אישור התוכנית הותנה בהגבלת גובה הבניין ל-18 מ', הגבלות תאורה והגבלות אנטנות. נגד אישור התוכנית עתרו שני דיירים הגרים בסמוך לבית המשפט, בדרישה למנוע את העברת הקונסוליה לשכונת תלפיות.

במרכז טענות הדיירים - הקמת הקונסוליה בשכונת ארנונה מהווה מפגע בטחוני לתושבי השכונה ומהווה איום לתושבים.

היועץ הביטחוני לשגרירות ארה"ב, אריה ליבו, אמר בדיון, כי הקונסוליה ושגרירות ארה"ב בישראל אינם מהווים יעד ממדרגה ראשונה לטרור ויש בירושלים יעדים "אטרקטיביים" יותר, כמו בית ראש הממשלה ובית הנשיא, המצויים בלב שכונות מגורים.

הנגבי סיכם את הדיון ואמר, כי הקונסוליה האמריקאית הינה יעד לפיגועים ותחזית כזו אינה תלושה מהמציאות. המשרד לביטחון פנים אמור לגבש את עמדתו לעניין התוכנית ולהציגה בפני בית המשפט. גורמים שונים אמרו ל"גלובס", כי אם ימליץ המשרד לשנות את תוואי הגישה, משמעות הדבר ביטול התוכנית. הקרקע החלופית לביצוע כביש אלטרנטיבי בתוואי אחר, היא קרקע של קיבוץ רמת רחל, והפקעה כזו צפויה לעלות בין 10 ל-15 מיליון דולר. החלטה כזו, נטען, תביא לקבירה מוחלטת של התוכנית. אישור כביש חלופי עלול לקחת למעלה מ-10 שנים.