ביהמ"ש: הנחת ביוב במקרקעין פרטי לא פוגעת בזכויות יסוד

לדברי השופט, ד"ר עודד מודריק, הנחת צנרת ביוב במקרקעים פרטיים היא לעיתים צורך חיוני שלא ניתן לקיים את חיי הקהילה בלעדיו. מודריק סבור, כי הדבר אינו דומה להפקעת קרקע לצורכי ציבור. לדעתו, לעיתים אין מנוס מלהעביר קווי ביוב דרך מקרקעים פרטיים

בית המשפט המחוזי בת"א קובע, כי הקניית סמכות הרשות להיכנס למקרקעי הפרט כדי להניח צנרת ביוב במקרקעין פרטי, היא בגדר תכלית ראויה של חוק כבוד האדם וחירותו.

לדברי השופט, ד"ר עודד מודריק, הנחת צנרת ביוב במקרקעים פרטיים היא לעיתים צורך חיוני שלא ניתן לקיים את חיי הקהילה בלעדיו. מודריק סבור, כי הדבר אינו דומה להפקעת קרקע לצורכי ציבור. לדעתו, לעיתים אין מנוס מלהעביר קווי ביוב דרך מקרקעים פרטיים.

מודריק דחה עתירה שהוגשה על-ידי בני משפחת זלק מנס ציונה. בני המשפחה ביקשו להצהיר על אי-חוקיות פעולה של עיריית נס ציונה להקמת קו ביוב ציבורי דרך המקרקעין שבבעלותם. קווי הביוב הונחו כחלק מעבודות תשתית להקמת שכונת מגורים גדולה של 890 יחידות דיור, על-ידי אפריקה-ישראל.

מודריק קבע, כי הפגיעה בזכות הקניינית שבידי הפרט היא מידתית ומצומצמת בהיקפה. לדבריו, המחוקק לא הקנה לרשות סמכויות מופרזות ובוודאי שלא הקנה זכות לשימוש לא מידתי בסמכות. לדבריו, הסמכות שהוקנתה בדין מצומצמת להתקנת קווי הביוב והחזקתם, ואין זו נטילה של מלוא זכות הקניין מידי הפרט ואף לא שלילת יכולת השימוש בקניינו.

לדעתו, למידתיות העקרונית תורמת גם העובדה שהדין מחייב את הרשות לפצות את הנפגע בגין נזק שנגרם אגב הנחת קווי ביוב.

העותרים ביקשו להצהיר כי הנחת הקו נעדרה סמכות בדין. השופט קבע, כי העירייה פעלה כדין והשתמשה בסמכותה החוקית לתכלית ראויה ובאורח מידתי.

מודריק חייב את העותרים לשלם לכל אחת מהמשיבות - עיריית נס ציונה ואפריקה-ישראל - הוצאות בסך 20 אלף שקל. (עת"מ 03/1194)