כל מטר קובע

הצעת חוק חדשה תחייב את הקבלנים לדייק בדיווח שטחי הדירות. הגיע הזמן

הצעת חוק של סגן שר השיכון לשעבר, ח"כ מאיר פורוש, דורשת לחייב קבלנים לדייק בדיווח על שטח הדירה שהם מציעים ללקוחותיהם, כך שהפרוספקט המהודר שהם מחלקים ללקוחות באתרי הבנייה יתאם את חוזה המכר.

ומדוע בעצם צריך הצעת חוק למשהו שאין ברור וטבעי ממנו? מתברר שרבים מהפרוספקטים שמחלקים הקבלנים ללקוחותיהם כמוהם ככתב חידה. בפרוספקט אמנם מופיע שטחה של הדירה ברוטו, אך בחלק לא מבוטל מהמקרים אי-אפשר לדעת מה נכלל בו: האם הוא כולל את שטח הדירה בלבד, או שמא גם את חדר המדרגות, חדר האשפה, הכניסה לבית, השביל, הקירות החיצוניים ועוד ועוד. בבתי דירות קטנים, שבהם כל מטר קובע ולכל חלל יש משמעות קיומית, הדיוק באינפורמציה חשוב מאוד.

לדעת פורוש, היעדר הגדרות מדויקות, והעובדה שחלק גדול מרוכשי הדירות אינם מבינים את משמעות הביטוי "שטח ברוטו", יוצרת כר נרחב לתסכול ולתביעות משפטיות בעניין שטח הדירה.

מהתאחדות הקבלנים נמסר, שפסק-דין של בית-המשפט העליון קבע כבר לפני שנתיים את החובה לדייק בחישוב, ורוב הקבלנים עושים זאת ממילא. יחד עם זאת, גם בהתאחדות בירכו על הצעת חוק שבאה לסייע ללקוח.

לסמנכ"ל ההתאחדות, שלומי בן-עזרי, יש רעיון נוסף: לחייב גם את הרשויות המקומיות להאחיד את נושא הארנונה, כך שלא כל רשות תוכל לקבוע מה היא כוללת בחישוב. כיום, לדבריו, יש בארץ כ-15 שיטות שונות למדידת ארנונה - עם ממ"ד ובלעדיו, עם קירות חיצוניים ובלעדיהם, ועוד ועוד. בן-עזרי טוען כי ברגע שחוק כזה יאושר, ניתן יהיה לדרוש חקיקת חוק דומה גם על הרשויות המוניציפליות, שלא יוכלו עוד לגבות כסף מיותר מקבלנים ואזרחים כאחד.