תביעה נגדית: קונסורציום כרמל התפלה יתבע 100 מיליון שקל כפיצוי מהמדינה

המדינה חילטה ערבות של 35 מ' ש' ותבעה פיצוי של 49.2 מ' ש'; נסוג מתוכניתו להקים מתקן התפלה

קונסורציום כרמל התפלה הודיע היום (ד') שבכוונתו להגיש תביעה של 100 מיליון שקל נגד המדינה. התביעה הנגדית באה לאחר הודעת המדינה כי היא דורשת פיצוי של 79.5 מיליון שקל מהקונסורציום כי ביטל תוכניות להקים מתקן התפלה להפקת 30 מיליון מ"ק מים בשנה.

מתוך הסכום שדורשת המדינה, 35 מיליון שקל הם כספי הערבות הבנקאית שהפקיד הקונסורציום, וחולטו על-ידי האוצר באפריל 2004. בנוסף דורשת המדינה 49.2 מיליון שקל כפיצוי עבור הנזקים שנגרמו לה בעקבות אי הקמת המתקן.

לטענת יו"ר קונסורציום כרמל התפלה, חיים רוזנבאום, הם דורשים פיצוי על הנזקים הכבדים שנגרמו לקונסורציום, בו שותפים דור כימיקלים, ברן הנדסה ואיוניקס האמריקנית, בעקבות התנהלות המדינה בכל הקשור למכרז.

הליך הבוררות בין הצדדים יתקיים בעוד חודשיים בפני השופט בדימוס, דן ביין. לדברי רוזנבאום, המכרז שפרסם החשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה, היה פגום ובלתי סביר, ותנאיו השתנו לאחר פרסומם.

עוד טוען רוזנבאום, שהקונסורציום ביקש בתגובה לשינויים להגדיל את הכמות המופקת, או לשנות את האתר בו יוקם המתקן, לאתר בו ניתן להשתמש בגז טבעי, אך בקשתו לא נענתה. עוד טוען רוזנבאום, שעובדה היא, שיתר מתקני ההתפלה המתוכננים אינם מתקדמים בקצב הראוי.

איוניקס הודיעה, שבעקבות ההחלטה לחלט את הערבות והתביעה שהוגשה נגד הקונסורציום היא תשקול את המשך השתתפותה בפרויקטים להתפלת מים בארץ.

קונסורציום כרמל זכה במכרז האוצר להקמת מתקן התפלה קטן לייצור 30 מיליון מ"ק מים מותפלים בעלות של 400 מיליון שקל.

בנוסף לכרמל זכו במכרז גם קונסורציום יובלים, וקונסורציום ויה מאריס, שאף הם התחייבו להקים מתקנים דומים לאורך חוף הים התיכון. מחיר המים שנקבע במכרזים היה 54 סנט. גורמים במשק המים טענו, שמחיר הזכייה נמוך מדי, ולכן לחברות צפויים הפסדים.