הוועדה המחוזית צפון החזירה לעורכיה את התוכנית להרחבת היישוב אליקים

הוועדה המחוזית צפון החליטה להחזיר את התוכנית להרחבת היישוב אליקים שליד יוקנעם ליזמי התוכנית, על מנת שייערכו אותה שנית. הבעיה בתוכנית מתייחסת לתוספת של 48 יחידות דיור מעבר למתוכנן. לדברי הוועדה, יש ליצור רצף אורגני ותפקודי טוב יותר עם היישוב הקיים, על מנת שהדבר יבטיח השתלבות והשפעה טובה יותר של השכונה החדשה על היישוב הוותיק.

לפי הסברי עורכי התוכנית, ביישוב אושרו 80 נחלות, כאשר התוכנית המאושרת האחרונה כבר הוסיפה למושב הקיים מגרשים נוספים על-ידי פיצול נחלות קיימות, כך שנכון להיום, סך כל הקיבולת של התוכנית המאושרת הוא 324 יחידות דיור. התוכנית החדשה מציעה להוסיף עוד 136 יח"ד, ולהביא את היישוב לקיבולת של 490 יח"ד. על-פי תמ"א 31, קיבולת היישוב המותרת היא 280 יחידות דיור, ועל כן החריגה היא משמעותית ומגיעה ללמעלה מ-60%. בנוסף, תכנון פיזי של היישוב הקיים ויכולתו לממש את המגרשים שהתקבלו כתוצאה מפיצול הנחלות ותנאי הטופוגרפיה, מביאים את המתכננים של השכונה החדשה למצב שהשכונה המוצעת תהיה מרוחקת מהמבנים הקיימים במרחק של כ-250 מ'.

יחד עם זאת, עקב מצבו הסוציואקונומי של היישוב, וההיסטוריה של היישוב, נראה לוועדה כי יש לתת סיכוי להתחדשותו על-ידי תוספת של מגרשים למגורים. הוועדה הגיעה למסקנה, כי ניתן להשתמש בשיטת התוספת המופיעה בתמ"א 31 לגבי יישובים כפריים ללא הגדרות נחלות, ועל כן הוסיפה לקיבולת של 324 יחידות הדיור המאושרות בתוכניות קודמות תוספת אפשרית של 15%, כלומר 48 יח"ד, אשר יביאו למצב של 372 יח"ד ביישוב.

כבר מתחילת הדיונים עלתה השאלה של התאמת התוכנית להוראות תמ"א 31 בדבר מיכסת יחידות דיור מותרת. שטחי המסחר המתוכננים, לדברי הוועדה, אינם עומדים בהתאמה להנחיות המועצה בדבר מסחר בשטח נוף כפרי פתוח.