טורעאן: המחוזית המליצה לאשר הקלה מתמ"א 31 לצורך הרחבה

הוועדה המחוזית צפון דנה בישיבתה האחרונה בתוכניות ההרחבה למגורים המתוכננות ביישוב הערבי טורעאן. הוועדה החליטה באופן עקרוני להצדיק את ההרחבה הנדרשת בתוכנית המקורית, וממליצה למועצה הארצית לאשר הקלה מהוראות תמ"א 31.

יחד עם זאת, החליטה הוועדה להמשיך ולקיים דיונים בנושא העקרוני של ניצול עתודות קרקע למגורים בקרקע פרטית ביישובי המיעוטים, וזאת בשילוב גורמים מקצועיים בתוך מוסדות התכנון ומחוצה לה.

בהתאם לדרישות תמ"א 31, ניתן להרחיב את שטח טורעאן רק בתנאי שניצול עתודות הקרקע עולה על 70%. מדובר ביישוב שבו 10,000 תושבים וכ-2,200 יח"ד. תחזית האוכלוסיה לשנת 2020 היא ל-18 אלף נפש. מלבד תוכנית המתאר קיימת תוכנית הרחבה משמעותית אחת מאושרת, ויישומה מתקדם בקצב מהיר. רוב עתודות הקרקע בבעלות פרטית.

הוועדה המחוזית סבורה, כי כאשר מדובר בקרקע פרטית, הדרך לחישוב הניצול לפי קיבולת נומינלית של התוכניות המאושרות אינה נכונה. לדברי הוועדה, דרך זו לא יכולה לקחת בחשבון את המרכיבים של חלוקת הקרקע בין משפחות שונות, דבר שבאופן משמעותי משפיע על מדד הניצול.

כמו כן, תוכנית המתאר אישרה שטחים למגורים במתחמים גדולים למדי, כך שלצורך חישוב ניצול עתודות הקרקע למגורים יש צורך להתחשב גם בנושא של תשריטי חלוקה והקצאות שטחים לצרכי מעבר בתוך המתחמים, דבר המקשה עוד יותר על חישוב ריאלי של מספר יחידות דיור. לדברי המועצה המקומית, בעלי הקרקעות ניצלו את המקרקעין הנמצאים בתוך שטח שאושר לבנייה בהיקף שעובר את ה-70%.