אני רוצה את איזור התעסוקה

יצחק בוכובזה, ראש עיריית אור-יהודה, מציע לפנות את האיזור מוכה הרעש בדרום העיר מכל תושביו, ולקלוט שם את בסיס תל השומר במסגרת איזור תעסוקה, שבו פוטנציאל של מיליון מ"ר, תוך חלוקה הוגנת של הארנונה, אבל הבעיה היא שיוסי נשרי, ראש עיריית קרית אונו, לא חושב שהוא צריך להיפגע, ומכאן שהמערכה על תוכנית האב של בקעת אונו עדיין רחוקה מסיום

תוכנית האב של בקעת-אונו נדונה בשבוע שעבר פעם נוספת בוועדה המחוזית ת"א. בדיון שטחו ראשי הערים השונות את טענותיהם כנגד התוכנית, והמליצו על דרכים לתיקונה.

בקעת אונו סובלת שנים רבות מבעיות תכנון, ותוכניות שונות נתקעו כבר בעבר, בעיקר בגלל בעיות תחבורה. בישיבה האחרונה הופיע יצחק בוכובזה, ראש עיריית אור-יהודה, והסב את תשומת לב הוועדה למצוקת עירו, הסובלת מבעיה של שטחים רבים המצויים בדרומה: הבנייה בשטחים אלו כפופה למגבלות גובה ורעש מכיוון נתב"ג, ולא ניתן לנצל את הקרקע אלא לאיזורי תעסוקה בלבד. לטענת בוכובזה, מדובר בכמיליון מ"ר פוטנציאליים לתעסוקה.

בוכובזה העלה בדיון הצעה להעביר לאותו איזור את בסיס הצבא תל השומר, ובכך, אומר בוכובזה, תזכה עירו בהכנסות רבות מארנונה, אשר יצמצמו את הפערים ההיסטוריים בינה לבין שכנותיה.

תוכנית האב של בקעת אונו היא מהמורכבות ביותר, שכן היא חלה בתחום שני מחוזות, מרכז ות"א. בבקעת אונו יש מכלול של ערים, בשטח של 37 אלף דונם, התחום בין כבישי האורך 40 ו-4 (במזרח ובמערב), ובין כביש 471 מצפון, לאיזור נתב"ג ונחל איילון, מדרום.

בערים השונות, ביניהן, יהוד, קרית-אונו, אור-יהודה, חלקים מר"ג ופ"ת ומועצת רמת-אפעל, מתגוררים כ-110 אלף תושבים. תכסית הקרקע המיועדת לפיתוח, על-פי תוכניות מאושרות, הינה כ-50% משטח האיזור, ויתרתה שטחים פתוחים חקלאיים.

תוכנית האב מציעה תוספת של 28 אלף דירות, וקרוב ל-1.9 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה לשנת היעד 2020, תוך מתן מענה תכנוני לנושאים דוגמת תחבורה, שטחים ירוקים, מוסדות ציבור ושיתוף פעולה ציבורי.

בזכויות בנייה אלו, המתורגמות למיליארדי דולרים, טמון כוחה של התוכנית. ראשי הערים השונות מנהלים מאבק חריף על חלוקת השטחים, העתידים להתווסף לכל עיר ועיר וליצור גבול מוניציפאלי חדש, ועל השימושים אשר יותרו בשטחם.

בוכובזה פועל כמי שנלחם בחירוף נפש על עתידה הכלכלי והחברתי של עירו: "התוכנית אינה מתייחסת כלל לתוכנית איחוד הרשויות המתגבשת בימים אלו בממשלה, ורואה כל עיר בתמונת ראי, כפי שהיא כיום. אור-יהודה, שביצעה בכוחות עצמה צעדי התקדמות משמעותיים במשך שני עשורים, במטרה לצמצם פערים היסטוריים מול הסביבה, חוטפת מכה אנושה והתוכנית רק מחריפה את נחיתותה של העיר".

גלובס: באלו נושאים התוכנית מקפחת את אור-יהודה?

בוכובזה: "ליהוד ולקרית-אונו ניתנו תוספת שטחים איכותיים, ולעומתן אור-יהודה אינה זוכה לשום המלצה לתוספת שטח. כמו כן, כמות הדירות שתתווסף לעיר נמוכה ביותר ביחס לקצב גידול האוכלוסיה בה".

- מה לגבי שיתוף הפעולה בין הרשויות, כפי שעולה מהתוכנית?

בוכובזה: "שיתוף הפעולה אינו תחליף לחלוקה מאוזנת של הקצאות הפיתוח העתידיות והקצאות מאוזנות של משאבי הקרקע. שיתוף הפעולה מהווה עלה תאנה לכסות את מערומי התוכנית ביסוד החשוב ביותר - החלוקה המוניציפאלית הנכונה".

- מה בעצם אתה דורש ממתכנני המחוז בנוגע לאזורי התעסוקה?

בוכובזה: "באור-יהודה שטחים רבים המצויים בחלקה הדרומי, אשר קירבתם לנתב"ג לא מאפשרת לנצלם, אלא לצורכי תעסוקה בלבד. אם יהיה איחוד רשויות הוא אמור להשפיע על כיווני התכנון, כי אין סיבה לבנות בקרית-אונו ובכפר אז"ר איזורי תעסוקה, כשיש בדרום אור-יהודה כמיליון מ"ר פוטנציאליים לתעסוקה, אשר לא ניתן לייעדם לשימוש מגורים.

יתרה מכך, שטחי התעסוקה בקרית-אונו ובכפר אז"ר יהוו תחרות ממשית עם יתרון של מיקום, מול מתחמי התעסוקה שהתוכנית מסמנת בדרום אור-יהודה. ראשי קרית-אונו וכפר אז"ר אינם צריכים לדאוג, כי שטחי התעסוקה שיפונו בקרית אונו, כפר אז"ר ותל השומר יוסבו לאיזורי מגורים בעלי ערכי קרקע גבוהים".

- אבל קרית-אונו בעצמה משוועת לאיזורי תעסוקה. איך אתה צופה לשיתוף פעולה מצד עיריית קרית-אונו?

בוכובזה: "אם מבקשים להוסיף איזורי תעסוקה לקרית-אונו, לשם הגדלת הכנסות העירייה, הרי שניתן לבנות בדרום אור-יהודה, ואת הארנונה שתתקבל מן העסקים ניתן לחלק בנוסחה מסודרת ומוסכמת בין הרשויות המצויות באותה מסגרת, בנוסחה שתיקבע לצורך העניין".

יוסי נשרי, ראש עיריית קרית-אונו, בתגובה להצעתו של בוכובזה: "אני לא פוסל אפשרות של שיתוף פעולה איזורי, ואף מעודד זאת. לדעתי, שיתוף פעולה מעין זה ראוי שיתנהל במסגרת ועדת על, אשר תראה את מכלול הפרטים ולא רק טובת עיר זו או אחרת. שיתוף פעולה איזורי הוא הבסיס לאיחוד הרשויות המיוחל. בזמנו הצעתי לשר הפנים ליצור בסיס כלכלי-חברתי-ארגוני בין הערים השונות, בתחומים של חינוך, בריאות, תברואה וכיו"ב. אני בטוח, שלאחר מספר שנים במתכונת זו המציאות בשטח תטשטש את העובדה שמדובר במספר רשויות".

תוכנית בקעת-אונו הינה תוכנית אב ייחודית בשל העובדה, ששטח גדול מתחומה, כ-3,500 דונם, משמש כמחנה צבאי (בקו"ם ותל השומר). מחד, ראשי הערים מצהירים על תמיכתם ונכונותם לשתף פעולה, אך מאידך, כל אחד מהם מייחל שהצבא, כצרכן כבד המשלם ארנונה גבוהה, יישאר בתחום שיפוטו.

בוכובזה: "התוכנית קיבלה כנתון את הימצאותם של מחנות צה"ל בלב התוכנית. אנו הצענו הצעה המעמידה אתר חלופי למחנות הצבא, בתחום התוכנית ובאופן ישים, ותוך השגת תועלות לכל הגורמים הרלוונטים: צה"ל, אור-יהודה ואוכלוסיות שכנות (קיימות ועתידיות) למחנות תל השומר.

"נקודת המוצא הינה, כי צה"ל רואה במתחם תל השומר הנוכחי עוגן מרכזי לפעילות ארצית שאופייה משרדים. אני מציע להעמיד לרשות צה"ל את השטחים המיועדים לתעסוקה בדרום אור-יהודה, ובה בעת לשחרר את מחנה תל השומר במלואו לטובת פיתוח, בדגש על מגורים איכותיים לטובת אור-יהודה. ההצעה הולמת את המטרות העיקריות בתוכנית, ביניהן: חיזוק רשויות מקומיות נחותות במרחב, צמצום פערים בין רשויות ומיצוי מרבי של מתחמי הקרקע".

- מהצעתך נראה, כי אור-יהודה תהיה המרוויחה הגדולה ביותר.

בוכובזה: "אור-יהודה תזכה לחטיבת קרקע איכותית למגורים באזור נטול מגבלות נתב"ג, ומובטח לה צרכן שטח ומשלם ארנונה לאזורי התעסוקה העתידי של אור-יהודה. קרית אונו, ר"ג ושכונות חדשות לצד כביש 461, יזכו לסביבה של אזורי מגורים איכותיים, תחת אזורי תעשייה וצבא. יתרה מכך, המהלך המוצע יפחית את כמות המטרים הבנויים לתעסוקה בתחום התוכנית, ולפיכך ת"א תהיה פחות מאוימת מפגיעה בתפקודה במרחב, בהיותה ליבת המטרופולין. בשורה התחתונה, התוכנית תהפוך למוצר מגובש עם רציפות הגיונית בבינוי למגורים ולתעסוקה ותפקוד משופר של רשת הדרכים".

יוסי נשרי, ראש עיריית קרית-אונו, מגיב: "קרית-אונו בעצמה זקוקה לאזורי תעסוקה, ולא ייתכן שבמרכז הבקעה לא יהיו אזורי תעסוקה ומבנים ציבוריים, רק מפני שלאור-יהודה אזורי תעסוקה רבים".

גם בסוגיית אזורי המגורים יש לבוכובזה אג'נדה: "גם את השטחים המיועדים למגורים יש לחלק בצורה שונה, כדי לתת לאור-יהודה פוטנציאל לקידום חברתי. מתכנני המחוז חייבים למצוא פתרון ל-700 עד 1,000 בתי אב המתגוררים בבתים ישנים, בתחום שהוא מעבר למגבלות החשיפה המותרת לרעש מכיוון נתב"ג. אני הצעתי למתכנני התוכנית להרוס את המבנים הישנים, להקנות לאור-יהודה זכויות בנייה תמורתם באזור תל השומר, ולהקים תחתיהם מבני תעסוקה, כמתחייב בהתאם למגבלות הקרבה לנתב"ג".

נראה, כי מאבקו של בוכובזה עשוי לשאת פרי, והצעותיו נבדקות במסגרת דיוני הוועדה המחוזית.

נעמי אנג'ל, מתכננת מחוז ת"א: "תהיה המלצה להכנת הצעה למשרד הפנים לאיגום וחלוקת משאבים בין הרשויות, שתוכן ע"י הממונה על המחוז יחד עם ראשי הרשויות. מקובלת גם הבדיקה של אפשרות פינוי אזורים מוכי רעש מטוסים, למתחמי תוכניות חדשות בשטחים פנויים, כגון פרדס וחסכון, תל השומר והשתתפות באזורי מגורים מחוץ לאור-יהודה, בתמורה לשילוב בתעסוקות בתוכה".