שמאי אסיף: המכרז האחרון

כאשר נודע שהוא מועמד לתפקיד ראש מינהל התכנון, היה אסיף מתמודד מרכזי במכרז של מינהל התכנון - והשותפה שלו זכתה

אדריכלים המתמנים למשרות בכירות בשירות הציבורי מעוררים שאלות נאות ועדינות בניגודי עניינים ואתיקה. יוסי פרחי, אורי שטרית, ישראל גודוביץ' ודני קייזר, עזבו זמנית משרד, בד"כ עם אשה שותפה. המקרה של שמאי אסיף, העומד בראש הפירמידה כראש מינהל התכנון במשרד הפנים, מיוחד במינו.

אסיף, בעבר מהנדס העיר ת"א, ביצע עבור משרד הפנים תוכניות חשובות, ובראשן כמובן תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35, שמתקדמת לקראת אישור. בכך הוא העלה סוגיה המערבבת ניגוד עניינים מקצועי ויושר אינטלקטואלי: האם כראש מינהל התכנון, הוא יכול להכריע לגבי עבודות שביצע עבור משרד הפנים. משרד הפנים ומשרד המשפטים חשבו שאין בעיה מיוחדת.

העבודות הקודמות עבור משרד הפנים, אלה שאסיף עם שותפתו למשרד האדריכלים נעמה מליס, זכה בהן לפני 6 או 4 שנים, בתמיכת קודמתו דינה רצ'בסקי, אינן דומות לעניין שהתעורר במכרז האחרון - המכרז של מינהל התכנון לעריכת "מסמך מדיניות לנושא איים מלאכותיים לתשתיות מול חופי ישראל".

בדצמבר 2003 אישר משרד הפנים, שאסיף הוא המועמד של השר אברהם פורז לתפקיד ראש מינהל התכנון. באותו זמן עצמו היה שמאי אסיף בראש קבוצה מטעם חברת "אנוש", שהתמודדה במכרז האיים המלאכותיים.

ב-14 בינואר הודיע משרד הפנים על הבחירה באסיף, לקראת אישור בממשלה בהמשך. למחרת, ב-15 בינואר, נמסרו מעטפות המתמודדים לוועדת המכרזים של משרד הפנים.

בהצעה של קבוצת "אנוש" הוצגו ראשי צוות התכנון כך: "שמאי אסיף/נעמה מליס". במסמך משרד הפנים, שהיה בבסיס המכרז ושקלול התוצאות, מסמך שעליו חותמת של משרד אנוש, נאמר שראש הצוות הוא שמאי אסיף, ללא איזכור של נעמה מליס.

ועדת המכרזים, שחלק מחבריה כבר היו כפופים לעתיד לאסיף, הרגישה שיש בעיה. אם מדובר בהצעה למכרז של צוות בהרכב אסיף-מליס - הצוות כבר לא צוות. אם מדובר באסיף אישית ובמשקלו המקצועי - הוא כבר לא יכול להיחשב כמרכיב בהצעה למכרז. מכיוון ששתי אפשרויות אלה עלולות להיות בסיס לפסילת ההצעה, ביקשה ועדת המכרזים מחברת אנוש הבהרה. אנוש הציגה אפשרות שונה: בהצעתה, טענה, מדובר באסיף ו/או מליס.

הליכי מכרז האיים המלאכותיים התארכו. בחודש אפריל אושר מינויו של אסיף בממשלה.

בתאריך 17.5.04 התרחשו שני אירועים: אחרי שאסיף העביר את מחצית המניות במשרד האדריכלים לידי שותפתו נעמה מליס, שם המשרד שונה ל"נעמה מליס אדריכלות". באותו יום עצמו, 17.5.04, הודיע מינהל התכנון של אסיף, שהזוכה במכרז הוא חברת אנוש, עם מליס כראש הצוות, במחיר 947 אלף שקל.

שאלה: כאשר אסיף, בעוד הוא חובש כובע של מתמודד במכרז של מינהל התכנון, מוצא עצמו עם כובע הנבחר לתפקיד ראש מינהל התכנון ומתמנה לתפקיד - האם בנסיבות כאלה לא היה עדיף שאסיף יימנע מלהשתתף במכרז?

שמאי אסיף הסביר בתגובתו, שעד 14.1.04 (יום לפני הגשת המכרז) לא היתה בהירות לגבי מועמדותו לתפקיד. אסיף אומר, כי הוא ומליס הוצגו במכרז כאלטרנטיבה זה לזו, וכי הליכי מינויו היו שקופים ומבוקרים על ידי משפטני משרדי הפנים והמשפטים. אסיף הוסיף, שאין גם שום בעיה לנעמה מליס לעבוד עכשיו ובעתיד מול מינהל התכנון במשרד הפנים.