החוק לשמירת הסביבה החופית אושר בכנסת היום בקריאה שנייה ושלישית

מטרת החוק היא לשמר על חופי הים התיכון ולהגן עליהם מפני פגיעה ומפני בנייה

החוק לשמירת הסביבה החופית אושר בכנסת היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית.

מטרת החוק היא לשמר על חופי הים התיכון ולהגן עליהם מפני פגיעה ומפני בנייה. החוק קובע בחקיקה ראשית את חובת ההגנה והשמירה על הסביבה החופית לתועלת הציבור הרחב ולהנאתו, ומיישם לראשונה בארץ את התפיסה האקולוגית והחברתית שיש להתייחס לרצועת החוף כאל מכלול אחד.

החוק קובע הקמת ועדה מיוחדת ובה 17 חברים, ביניהם נציגי משרדי ממשלה, נציגי הארגונים הירוקים, נציגי רשויות מקומיות ואדריכל. תפקיד הועדה הוא לבחון את תוכניות לבנייה לאורך החוף, ולקבוע האם הן נחוצות דווקא במיקום זה, והאם הן פוגעת בסביבה החופית.

על פי החלטה זו, בטווח ה-100 מ' מקו החוף תבחן הוועדה את נחיצות התוכנית, והאם יש חובה להקימה דווקא באזור זה. בין ה-100 מ' ל-300 מ' תתבקש הועדה להפעיל את שקול דעתה תוך הבחנה בין שטחים פתוחים לשטחים מבונים תוך דגש על שמירת השטחים הפתוחים וצמצום הבנייה עד כמה שניתן.

עוד קובע החוק ענישה מחמירה בעקבות כל פגיעה במערכות אקולוגיות בחוף. החוק מאפשר לשר לאיכות הסביבה לקבוע היטלים לפוגעים בסביבה החופית. בנוסף החוק מגדיר בצורה ברורה, ולאחר מחלוקת של שנים, את קו החוף. מדידה זו תחייב גם מערכת הביטחון. החוק גם שומר על מעבר חופשי לאורך החופים.

הפעילות למען חקיקת חוק החופים החלה לפני כחמש שנים כיוזמה של ארגוני הסביבה. במקביל הוגשה הצעת חוק ממשלתית, ביוזמת ח"כ עוזי לנדאו, שקודמה בועדות הכנסת. לחוק קמו במהלך השנים מתנגדים רבים ובהם ראשי רשויות לאורך החוף, שחששו מפגיעה, וכן ארגוני קבלנים, יזמים פרטיים ובעלי קרקעות.

אלה ניסו להפעיל לחצים ניכרים על שרי הממשלה וחברי הכנסת כדי שיתנגדו לחוק. בין התומכים בחוק, השרה לאיכות הסביבה, פרופסור יהודית נאות, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יורי שטרן, וכן היו"ר הקודם, ח"כ הרב משה גפני.

יצויין, שעד לרגע האחרון ניסו גורמים שונים למנוע את העלאת החוק לדיון הערב בכנסת, אך הוא עבר בסופו של דבר. לדברי השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, בשנים האחרונות הפגיעה בחופי הים- התיכון קשה וכואבת. בהעדר חוק אושרו תוכניות בניה על החוף, שאפשרו לבעלי הממון לגזול ולנגוס את פיסות החוף שנועדו לכלל הציבור, ולכן היא כה גאה באישור החוק.

לדברי רכז ים וחופים בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי, החוק הוא בסופו של דבר מאבק משותף של גורמים רבים שהוכיחו שבנחישות ובאמונה ניתן להגיע להישגים סביבתיים וחברתיים, שכן חוק החופים הוא קודם כל חוק חברתי הקובע שהים נועד לכלל הציבור". מארגוני הסביבה נמסר, שמבחנו האמיתי של החוק יהיה באופן יישומו, ובהצלחת המנגנונים שהוא מקים לעמוד כנגד לחצים נדל"ניים ואחרים. לדבריהם, ארגוני הסביבה מתחייבים להיות כלב השמירה של החוק, ובמקביל להמשיך ולפעול לקידום נושאים שונים שלא נכללו לבסוף בחוק זה, כגון מניעת תשלום בכניסה לחופי רחצה, שיתוף הציבור בתכנון החוף ועוד". לדברי ח"כ יורי שטרן החוק אושר בסופו של דבר כנגד ולמרות התנגדותם של משרדי הממשלה השונים שביקשו לטרפדו.

שטרן מדגיש, שמאז ספטמבר 2003 קיימה ועדת הפנים ואיכות הסביבה 21 ישיבות, כשבכל פעם ניסה גורם אחר למשוך את הצעת החוק. בסופו של דבר, בעקבות התמדה ועקשנות של חברים רבים הוא אושר. שטרן מציין, שהכנסת הוכיחה שהיא הרבה יותר סביבתית וחברתית מהממשלה.