הארצית אישרה הקמת 1,700 יח"ד במצפה נפתוח במערב העיר

המתנגדים: נסיבות קבלת ההחלטה מוטלות בספק חוקי

המועצה הארצית אישרה בשבוע שעבר (ג') הקמת שכונה במצפה נפתוח. הלנת"ע שליד המועצה הארצית אישרה את תוכנית נוה נפתוח, להקמת 1,700 יחידות דיור במערב ירושלים. הוועדה, בראשות שמאי אסיף, התנתה את אישור התוכנית בהקמת פארק מטרופוליני, ובנוסף התנתה את אישור התוכנית ביצירת דרך המחברת את שכונת רמות לעמק הארזים, במטרה להבטיח שטח פתוח בין שכונת רמות לשכונה החדשה שתיבנה.

הוועדה קבעה בהחלטתה, כי יש לשמור על פסגת הגבעה הפתוחה, ולבחון מחדש את כמות שטחי הציבור הנדרשים בשכונה החדשה, לאור הסמיכות לשכונת המגורים הקיימת.

הולנת"ע נדרשה לאשר את התוכנית, המהווה שינוי לתוכנית המתאר המחוזית. בתוכנית הוגשו 4,600 התנגדויות, ביניהן התנגדות של ארגוני רמות למען הסביבה, מגמה ירוקה, אדם טבע ודין וקק"ל. הטענה העיקרית היא, כי התוכנית פוגעת בשטחים פתוחים במערב העיר, ומהווה פגיעה בחיזוק מרכז העיר. המתנגדים טענו, כי התכנון במערב העיר לא נובע משיקולים של צורכי העיר, אלא משיקולים פוליטיים וגיאוגרפיים.

בספטמבר המליצה הוועדה המחוזית לאשר את תוכנית מצפה נפתוח. התוכנית מייעדת את גבעת מצפה נפתוח להקמת שכונה חרדית. במקור תוכננו 2,000 יחידות דיור. הוועדה המחוזית קבעה, כי כל השטחים המוצעים לבנייה בתוכנית מערב העיר תואמים לעקרונות הבינוי של ירושלים, בינוי בערים תוך קביעת העמקים כשטחים פתוחים.

הקואליציה לשימור הרי ירושלים מסרה בתגובה: "נסיבות קבלת ההחלטה מוטלות בספק חוקי, ופוגעת בזכויות המתנגדים. הקואליציה מביעה את צערה על אישור תוכנית הבנייה ועל ההתעלמות מהקשר הברור בין תוכנית זו לתוכנית מערב ירושלים. אישור התוכנית לטענתם התקבלה בהשתתפותה הפעילה של מתכננת מחוז ירושלים, בינת שוורץ, בדיון הפנימי - השתתפות הפוגעת בזכויות המתנגדים ומטילה ספק על חוקיות ההחלטה".

מרכזת הקואליציה, עו"ד יעל אלישר, אמרה, כי "אישור התוכנית מעיד על זלזול של המועצה הארצית בהתנגדויות הרבות, הוצגת ההחלטה על-ידי משרד הפנים, כאילו מדובר בתוכנית חיובית, אינה יכולה להסוות את העובדה כי מדובר בתוכנית לבניית 1,700 יחידות דיור מיותרות, לאור עתודות הבינוי הקיימות בגבולות שטח הבינוי של ירושלים". אלישר מציינת, כי המאבק נגד תוכנית זו בפרט ותוכנית ספדיה בכללה רחוק מלהסתיים.

תוכנית ספדי, המבקשת להקים במערב ירושלים כ-20 אלף יחידות דיור, עוררה בשבועות האחרונים התנגדות עזה בקרב ארגונים סביבתיים. למועצה הארצית לתכנון ובנייה הוגשו למעלה מ-12 אלף התנגדויות. העירייה קיימה דיון החודש, בו נשקלו דרכים להתמודד מול ההתנגדות העזה. עיטקר ההתנגדות לבנייה במערב העיר נובע מהבנייה על שטחים פתוחים, הפוגעץ בנוף ובטבע, ופגיעה מקבילה במרכז העיר ירושלים, עם הסטת מרכז הכובד מערבה.

בדיון פנימי שנערך העירייה על תוכנית ספדי, אמר ראש העיר, אורי לופוליאנסקי: "בתוך העיר ירושלים לא ניתן לבנות מגדלים רבים, הבנייה הרוויה צריכה להיעשות במשורה, ויש הרבה בתים לשימור. הבנייה במזרח ירושלים בעייתית בשל בעיות פוליטיות והבעלות על הקרקע, כך שאם רוצים לשמור על רוב יהודי בבירת ישראל, ולהשאיר אוכלוסיה צעירה וחזקה - תוכנית ספדי מחויבת המציאות והיא הדרך היחידה".