"לתלונות הרבות יש על מה להסתמך"

110 שמאים דירגו את איכות הוועדות המקומיות, והתוצאות, בחלקן הגדול, אינן מחמיאות

"השירות לציבור שמספקות חלק מהוועדות המקומיות בארץ אינו תואם מדינה מערבית" - זוהי מסקנת משוב הוועדות המקומיות הגדול, שערכה לשכת שמאי המקרקעין.

במסגרת המשוב, שהקיף כ-60 ועדות - קטנות כגדולות, במרכז ובפריפריה - התבקשו חברי לשכת שמאי המקרקעין לדרג את חוויותיהם ממגעם ההדוק עם הוועדות המקומיות ברחבי הארץ - מהטובות ביותר ועד הגרועות, מתוך כוונה לשבח את הטובות, ולקוות שהגרועות ישתפרו עד למשוב הבא, שייערך בשנה הבאה.

המשוב כלל חלוקת ציונים למחלקת המידע התכנוני, מתן ציונים לארכיב תיקי הבניין, וציון התרשמות כללית מטיב השירות. בנוסף, התבקשו המדרגים לציין עובדים מצטיינים במיוחד, הבקיאים בחומר, בעלי ידע במחשב ובעלי תודעת שירות. במקביל התבקשו המדרגים להזכיר גם את העובדים הרשלנים במיוחד.

על הטפסים השיבו 110 שמאים ושמאיות. בניגוד למשוב עורכי הדין, התשובות לא היו אנונימיות, מתוך כוונה להגביר את מהימנות ותקפות המשוב. בתום איסוף הנתונים יצר השמאי דני מור, מי שקיבל אחריות על עריכת המשוב, מדרג, בו נכללו רק ועדות לגביהן התקבלו יותר מחמישה טפסים. לגבי שאר הועדות צוינו בעיקר ההערות שהתקבלו מהשמאים, שלא חסכו את נחת לשונם מחלקן.

"תוצאות המשוב מוכיחות, שלתלונות הרבות מצד הציבור הכללי וציבור השמאים כנגד הוועדות יש בפרוש על מה להסתמך", אומר מור.

בין התלונות השכיחות שלוקטו - חוסר אדיבות, חוסר מקצועיות, שעות קבלה מצומצמות, זמני המתנה ארוכים, ניסוחים לא ברורים ולא מספקים, יציאת עובדים לישיבות בזמן קבלת קהל, וגם מדיניות תשלומים ואגרות שאין לה ביסוס חוקי, שהביאה לפנייה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לבטלה.

"רוב הוועדות הגרועות ביותר נמצאות דווקא בפריפריה", אומר מור, "אולי כחלק מתרבות ארגונית כללית, שאינה תומכת בשירותיות לאזרח. הוועדות הטובות נמצאות בערים הגדולות ובהן ראשון לציון, ירושלים ותל-אביב".

בתחתית הרשימה נמצאות הוועדות של אשדוד וחיפה, שיש להן היסטוריה ארוכה של שירות גרוע. על הוועדה של חיפה נמסר, שהיא אינה מקצועית, המידע שמוסרים עובדיה חלקי, האינפורמציה אינה נמסרת בכתב, והניסוחים אינם ברורים. חלק מהשמאים טענו, שהיא הכי גרועה בארץ, אחרים חשו בשיפור בעקבות הבחירות האחרונות.

הוועדה של חולון צוינה כ"ראויה לגנאי", בשל חוסר אדיבות וחוסר מקצועיות עובדיה. הוועדה של נס ציונה הוגדרה כ"מרגיזה", בשל גביית אגרות גם עבור מידע שנמסר בעל פה.

הוועדה של רמת השרון הוגדרה כמי שזקוקה לשיפור מיידי. הערה נוספת הייתה על כך, שהעובדים עוזבים את עמדתם באמצע קבלת הקהל, והולכים לישיבות. הוועדה של מטה יהודה אינה משתמשת במחשב. הוועדה של קרית אתא צוינה, כמי שאינו תואמת מדינה מערבית.

והיו גם מחמאות: בני ברק צוינה כמי שעברה מהפך חיובי בהשוואה לעבר. בחדרה מוסרים אינפורמציה עדכנית. לירושלים יש מחלקת תכנון מצוינת. הוועדה של מבוא העמקים מוסרת מידע ממוחשב זמין ויעיל. נהריה הוגדרה כוועדה לדוגמא. עובדי עמק חפר צוינו כלבביים. לדברי מור, רמת השירות של הוועדה תלויה במידה רבה באישיותו של מנהל מחלקת מידע תכנוני, בניסיונו ובהנחיות שהוא נותן לעובדיו. לכן, קיים סיכוי שאם יתחולל שינוי אצל העומד בראש, עובדה זו תקרין גם על הכפיפים.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, בכוונת הלשכה להנפיק תעודות הוקרה לוועדות המצטיינות, מתוך תקווה שזו תהווה סוג של תו תקן לטובות, ומשהו לשאוף אליו לפחות טובות.

וירניק הדגיש, ששיפור הוא לא משימה בלתי אפשרית, והוא יתרחש באם ראשי הוועדות יעניקו תשומת לב יתרה להיותם משרתי ציבור, המחויבים לספק מידע איכותי, אמין ונכון, במסגרת לוח זמנים סביר. עוד אמר וירניק שהוא מאמין, ששיפור השירות לציבור יועיל לוועדה עצמה, שכן יותר עסקאות יביאו להגדלת הכנסות הוועדה.

דירוג ועדות