אושרה הפקעת קרקע בג'באל מוכבאר וסילוואן לצורך הקמת שכונה יהודית

בעלי המגרשים התנגדו למסירת המקרקעין מנימוקים שונים, בין היתר טענו כי יש לבטל את התוכנית שאושרה כיוון שאינה חוקית. זאת, כיוון שביום אישורה 75% לא נתנו את אישורם לקידום התוכנית

אושרה הפקעת קרקע ערבית בשכונות ג'באל מוכבאר וכפר סילוואן, לצורך הקמת שכונת מגורים יהודית במורדות הצפוניים-מזרחיים של ארמון הנציב. בית המשפט המחוזי בבירה נעתר השבוע לבקשת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים להוציא צו המורה לבעלי קרקעות ערביים להעביר לידי הוועדה את המגרשים, כשהם פנויים מכל חפץ ומבנה.

הוועדה המקומית ביקשה להוציא אל הפועל תוכנית שאושרה ב-1994 להקמת מגורים, תעשייה ושטחי ציבור. את התוכנית יזמו ז'אק נאסר, איווי אבוד לוי, יהודה לוי וחברת ILT.C. מרבית השטחים שהיו בבעלות היזמים יועדו למגורים, והשטחים שהחזיקו התושבים הערביים יועדו כולם לצורכי ציבור. מדובר במגרשים בשטח של כ-20 דונם.

בעלי המגרשים התנגדו למסירת המקרקעין מנימוקים שונים, בין היתר טענו כי יש לבטל את התוכנית שאושרה כיוון שאינה חוקית. זאת, כיוון שביום אישורה 75% לא נתנו את אישורם לקידום התוכנית. המתנגדים טענו כי אישור התוכנית נעשה מתוך ניגוד עניינים ושיקולים זרים. התושבים טוענים כי מטרת התוכנית איננה לתת פיתרון לצרכי דיור לעולים וזוגות צעירים מחוסרי דיור - אלא לבנות שכונת מגורים יוקרתית על חשבון בעלי הקרקע הערביים.

שופט בית המשפט המחוזי, דוד חשין, דחה את עיקר טענות בעלי הקרקע וקבע כי אין לבטל את התוכנית, גם אם אישורה נעשה בחוסר סמכות. הוא קבע, כי בעלי הקרקע שלא התנגדו לתוכנית בעת הפקדתה לא יכולים לקבל סעד של ביטול התוכנית באיחור של 10 שנים. (ה.פ 2173/03)