מחקר: ניתן לשפר את חיזוי רעידות האדמה ולמנוע נזקים

"מחקר חדש ישפר את חיזוי רעידות האדמה, ויאפשר לחסוך בכך חיי אדם רבים וכסף רב". כך קובעים חוקרים מהאוניברסיטה העברית במחקר שנושאו גלי שחרור אנרגיה. לדעת החוקרים, הבנת מנגנון החיכוך יתרום תרומה ניכרת גם לחסכון הכספי בתעשייה, שכן למעלה מ-5% מההפסדים הנובעים מבלאי ומאיבוד אנרגיה נגרמים בשל חיכוך.

המחקר בוצע תוך שימוש בטכניקה אופטית חדשה, ובשימוש בפיתוחים שנעשו בטכנולוגיית הצילום המהיר. הוא מגלה לראשונה קיומם של שלושה סוגי גלי שחרור הפועלים בתוך רווח בעובי של מיקרונים (מיליונית המטר) שנוצר בעת הפרדות בין משטחים המתחככים זה בזה. גלים אלה נעים במהירויות שבין 10% ממהירות הקול ועד כפליים ממהירות הקול והם אלה היוצרים את החיכוך.

לדברי ראש מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, פרופ' ג'י פינברג, שביצע את המחקר יחד עם ד"ר גיל כהן, רעידת האדמה נוצרות בעקבות החלקה מהירה ופתאומית של הלוחות המרכיבים את כדור הארץ.

כאשר לוחות אלה מתנתקים, נוצרת היפרדות של נקודות מגע זעירות בין שני הלוחות, שבמהלכה מתרחש חיכוך נקודתי. תחילה פועלים הגלים האיטיים, ההולכים והופכים מהירים, כאשר התהליך נשלט על-ידי שלב הגל האיטי, שעד לאחרונה לא ניתן היה למדידה.

מסקנת המחקר היא שיש לשים לב דווקא לגלים האיטיים והלא-מורגשים שפועלים בקרום כדור הארץ ואשר הם, ככל הנראה, הסממנים המקדימים לרעידת האדמה.