ביטול זכות הווטו לגורמים מייעצים

הנחיה חדשה של ראש מינהל התכנון שמאי אסיף מתקנת נוהג בלתי תקין

מנהג מגונה השתרש בוועדות התכנון: מקום שבסמכותן לדון ולאשר תוכניות בניין ערים, הרי, שלא פעם הוועדה מקבלת החלטה לאשר את אותה תוכנית, אך בכפוף לאישורו של גורם חיצוני - למשל מע"צ, משרד התחבורה, משרד הבריאות וכיו"ב גורמים. בכך, למעשה, הופך גורם שתפקידו לייעץ, לגורם שבידו לקבוע האם תוכנית תאושר אם לאו.

לאחרונה החליט אדר' שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, לעשות מעשה והורה לעובדי מינהל התכנון ולמתכנני המחוזות, כי מירב הבדיקות עם הגורמים המייעצים יעשו בשלב הבדיקה התכנונית המוקדמת. עוד הורה אסיף: "יש להימנע מהחלטה של אישור הפקדת תוכנית, הכוללת תנאי מחייב מהסוג "כפוף לאישור" של גורם כלשהו, מצב כזה נותן זכות "וטו" בידי הגורם שההפקדה כפופה לאישורו, ועומד בניגוד להליך התקין, המבוסס על איזונים הנוצרים בדיוני הוועדה". מילים כסלע. ואנו, מצאנו לתרום את תרומתנו הצנועה, ולהביא הדברים לידיעת הקוראים, על מנת שיתבעו זכויותיהם, וככל שתתקבל החלטה הסותרת הנחיה זו, ידעו לריב ריבם.

והערת שוליים לסיום: למיטב ידיעתנו, מזה זמן נוהגת מתכננת מחוז ירושלים, בינת שוורץ (וייתכן שגם אחרים) באופן דומה, ותבורך על כך, שהרי כשבבירוקרטיה עסקינן, כל הגורע - מוסיף.