דו"ח מומחים: אין צורך בתוכנית ספדיה - יהיו מספיק דירות בירושלים ב-2020

הדו"ח קובע, כי עתודות הקרקע המתוכננות למגורים בירושלים הן 111 אלף יחידות דיור לשנת 2020

דו"ח מקצועי שחיברו מומחים בראשות האדריכל, רז עפרון והמתכנן, אורי בר-שישת, קובע כי קיים מאגר מספק של יחידות דיור בתחום הבנוי של ירושלים בהתייחס לתחזית האוכלוסייה היהודית של עיריית ירושלים, ולכן אין צורך בתוכנית מערב ירושלים - תוכנית ספדיה.

הדו"ח שמפורסם בלעדית ב"גלובס" יוגש למועצה הארצית לתכנון, לשר הפנים ולועדת הפנים של הכנסת במסגרת התנגדות של החברה להגנת הטבע. הדו"ח קובע כי עתודות הקרקע המתוכננות למגורים בירושלים הן 111 אלף יחידות דיור לשנת 2020 - 89 אלף מתוכם בהליכי תכנון ובבנייה, ו-22 אלף יח"ד בתכנון רעיוני.

הדו"ח אינו כולל את יח"ד הבינוי המוצעות לבנייה במערב ירושלים - תוכנית ספדיה, ולמעשה שומט את הצורך בביצועה.

הדו"ח קובע, כי קיים מאגר מספק של יחידות דיור בתחום הבנוי של ירושלים בהתייחס לתחזית האוכלוסייה היהודית של עיריית ירושלים. לדעת עורכי הדו"ח, קיימות עתודות בנייה כדי לעמוד בכל תחזית אוכלוסייה מבלי לחרוג מהאיזור המבונה של ירושלים.

בתוכנית מערב ירושלים, שיוזמת העירייה, הרשות לפיתוח ירושלים והמינהל, ייבנו על שטח של 24.2 אלף דונם, שתי שכונות מגורים עם 16.5 אלף יח"ד ואיזור תעשייה ומסחר בהיקף של 500 אלף מ"ר.

לתוכנית התנגדו רבים - הבסיס העיקרי להתנגדות היא הפגיעה הסביבתית החמורה באיזור. לאחרונה נטען נגד התוכנית כי היא תפגע בעוצמה הכלכלית של ירושלים ותחליש את מרכז העיר.

נטען בנוסף, כי העירייה מקדמת את התוכנית רק בשל מניעים דמוגרפיים והרצון לשמור על מאזן מלאכותי בין האוכלוסייה הערבית ליהודית ב-2020.

הדו"ח הוכן במשך חצי שנה עבור "ירושלים בת-קיימא" שבקשה לערוך בדיקה מקיפה של עתודות הקרקע למגורים בגבולות העיר. הדו"ח מתבסס על הערכות מצמצמות ביחס להנחות הבנייה של הגורמים השונים - לדוגמא צפיפות הבנייה ושיעורי אחוזי המימוש.

בנוסף לדו"ח, חו"ד כלכלית של פרופסור אבי בן-בסט קבעה, כי יש לגנוז את התוכנית. יו"ר הוועדה המחוזית י-ם בשמונה השנים האחרונות, עו"ד מתי חותה, אמר שאסור לבנות את מערב ירושלים.

בר-שישת אמר ל"גלובס": "תוצאת הדו"ח ברורה ומדגישה כי אין צורך אמיתי בפיתוח העיר מערבה לאור מאגר עתודות הקרקע. עיריית ירושלים בתמיכתה של מתכנת המחוז, בינת שוורץ, מובילים קונספציה לפיה אין אלטרנטיבה לבינוי במערב. זוהי תפיסה שטחית ומקובעת שלא תואמת את המציאות".

מתכנת המחוז, בינת שוורץ, אמרה בתגובה: "לא קיבלתי את הדו"ח ואיני מכירה את פרטיו. אני מעריכה שזו עבודה רצינית. לאחר שאלמד את הדו"ח אני מניחה שיהיו לנו תשובות מצוינות".

הרשות לפיתוח י-ם אומרת כי תגיב לאחר למידת הדו"ח.