אחריות עורך הבקשה: החוק נמצא על שולחן הכנסת

אם יאושר חוק "מורשה להיתר", יסתיים המצב שבו לא מוצאים לעולם את האחראי לכשלים בבנייה

הטרגדיה שפקדה אותנו אתמול, שבת ה-20 לנובמבר, כאשר התאבד מנהל המחוז של מע"צ לאחר כתבת תחקיר שהוקרנה ערב קודם בערוץ 2, הינה בבחינת רמזור אדום ענק לכל הגורמים העוסקים בתכנון ובנייה בארץ. לזכותו של המהנדס יצחק הרשקוביץ ז"ל יש לציין, כי בנושא האסון בכפר-סבא, הוא התריע כי ביצוע רדיוס הסיבוב בכביש אינו תקני (שלא עפ"י התכנון מן הסתם), וכן שיש ליקויי בטיחות חמורים. הוא אף הורה לפטר את המפקח על הבנייה. אבל נשאלת השאלה: מדוע הוא לא עצר את העבודה מיד עם גילוי התקלה, ולמה לא נסגר לתנועה הכביש הבלתי תיקני? הרי ברור לכל, שפעולות אלה היו מונעות את האסון ומצילות חיי אדם.

ובאותו עניין: מדוע לא עצרה עיריית באר-שבע את ביצוע הגג באולם הספורט בבי"ס עירוני ו', אשר בוצע באופן לא תקני ובניגוד להוראות משרד החינוך "ביצוע עבודות בניה בזמן שבבנין נמצאים תלמידים"? במקרה זה התמוטט הגג וחיי שני נערים נקטפו.

ואילו באסון אולמי ורסאי בירושלים, שם ניספו 23 אנשים, אישרה עיריית ירושלים שימוש חורג לפעילות עסקית (אולם שמחות), למרות שכל הסימנים, הן בשטח והן בתכניות ובחישובים ההנדסיים, אותתו מצוקה והצביעו על הסכנה שלא איחרה לבוא.

בשני המקרים האחרונים שחררו בתי המשפט את הרשויות מכל אחריות, ואילו ממשלת ישראל, כדרכה הממלכתית, מינתה ועדה חקירה לבדיקת הבטיחות במבנים ובמקומות המשמשים ציבור, בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, אשר קבעה חד-משמעית, כי באין אחריות על בעלי הסמכויות והתפקידים, לא ייפרץ "המעגל השוטה", והכשלים והאסונות יימשכו.

גם בסעיף 27 לחוק התכנון והבנייה התשכ"ה, הקובע כי "מתפקידה של הוועדה המקומית ושל כל רשות מקומית במרחב תכנון... להבטיח את קיומן של הוראות חוק זה (חוק התכנון והבניה- י.ג.), וכל תקנה על פיו" - גם בסעיף זה אין מדובר על אחריות: "תפקידה", "להבטיח"- כן, אחריות- יוק.

אשר על כן לא מובן לי, מה גרם לו למהנדס מע"צ המנוח הרשקוביץ, לשים קץ לחייו. הרי המצב החוקי היום מאפשר לכל פשלה מקלט חם ובטוח; ועד ליישום דו"ח זיילר עוד יעברו שנות כשלים תכנוניים ואסונות (השם ישמור).

והנה, בעיתוי מופלא, סיימה בשבוע שעבר, ועדת הפנים של הכנסת את הטיפול בהצעת חוק, שבאה להביא לקיצה את התקופה החשוכה של 56 שנות המדינה, ולהביא את מדינת ישראל לחיקן של כל המדינות הנאורות בעולם.

יוזמי החוק הם הח"מ וח"כי (ליכוד) מיכאל גורלובסקי, דוד אזולאי ואחרים. החוק נקרא: "מורשה להיתר", והוא קובע, חד-משמעית, כי האחריות על התכנון והביצוע היא על עורך הבקשה הראשי להיתר: בכל ענייני הבנייה - האדריכל, ובענייני תשתיות (כגון דרך ציבורית שאינה כוללת מחלף או סוללת עפר) - המהנדס.

החוק נמצא על שולחן הכנסת לקראת קריאה ראשונה.. באם ישכיל בית המחוקקים לאשר את החוק במהירות ובנחישות וללא שיקולים סקטוריאליים צרים, כפי שראוי והכרחי לאור הטרגדיה האחרונה והמצב בכל ענפי הבנייה במשק, ייפתח סוף-סוף עידן חדש בכל הנוגע לביורוקרטיה של השלטון המקומי, לבטיחות הציבור ולמעמדם הנשחק של המהנדסים והאדריכלים בישראל.

הכותב הוא יו"ר אגודת האדריכלים ומכנני הערים בישראל.