מבקר עיריית חיפה: ליקויים קשים בפרויקט שיפוץ התיאטרון העירוני

"אין בקרה, אין מידע על המערכות, בוצעו חריגות כספיות גדולות, נפלו פגמים בבחירת הקבלנים והיועצים"

מבקר עיריית חיפה, עופר טל, מצא ליקויים בפרויקט שיפוץ התיאטרון העירוני חיפה, שבו הושקעו מיליוני דולרים. התיאטרון העירוני הוקם לפני כארבעים שנה. לפני מספר שנים החליטה העירייה לבצע מיזם של שיפוץ וחידוש יסודי. ההוצאה לפועל של המיזם הוטלה על הקרן של חיפה, במימון תורמים והעירייה. קרן חיפה היא קרן שעיקר עיסוקה בגביית תרומות עבור העיר.

לדברי המבקר, הטלת האחריות לניהול ולפיקוח על הביצוע על הקרן של חיפה, שאין בה כוח אדם מקצועי לטיפול בנושא הנדסי מורכב שכזה, גרמה להישענות כמעט מוחלטת על מנהל פרויקט חיצוני, ללא בקרה מספקת.

עוד אומר המבקר, כי העדר מידע על המערכות תרם לקשיים בניהול הפרויקט, להארכת משך הביצוע ולחריגה מהתקציב המתוכנן. התקציב הראשוני הוכפל מ-13 ל-26 מיליון שקל, ובעקבות כך חלקה של העירייה גדל מ-3.7 מיליון שקל ל-12.5 מיליון שקל. טרם נמצא מקור מימון לכ-800 אלף שקל, שאושרו על-ידי הקרן לתשלום אך טרם שולמו. על-פי ההתחייבויות, העירייה אמורה לשאת בכל ההוצאות שאין להן תקצוב ממקור אחר. בתגובה לביקורת הודיע מנכ"ל הקרן, כי הושגה תוספת לתרומה, שתשמש בחלקה לכיסוי יתרת ההוצאות הנ"ל.

לדברי המבקר, החשבונות שאושרו לתשלום על-ידי מנהל הפרויקט לא לוו בדפי הכמויות ששימשו בסיס לאישור התשלום, לאימות הכמויות ולמניעת טעויות. "הקרן לא דרשה ולא נעזרה ביחידות עירייה מקצועיות (תמחיר והנדסה) בכל הקשור לקביעת תנאי שכר ואישור התשלומים, ולא שקלה הטלת קנסות ונשיאה בתיקון נזקים שנגרמו לתיאטרון, כפי שמאפשרים ההסכמים", כותב המבקר. לדבריו, נפלו פגמים מהותיים בבחירת חלק מהקבלנים והיועצים, ובמבנה המחודש עדיין יש פגמים רבים הגורמים נזק למבנה ולתחולתו, חלקם בטיחותיים.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מסר בתגובה לדו"ח, כי המסקנות העולות ממנו הן ש"בטרם יציאה לביצוע פרויקט יש לבצע קדם פרויקט, שהוא חלק בלתי נפרד מההליך התכנוני והביצועי. מטרת קדם הפרויקט היא לבחון על-ידי בדיקה מדגמית את מרכיבי הפרויקט, על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד של חריגה בתקציב". יהב אומר עוד, כי קרן חיפה תתרכז מעתה ואילך בגיוס תרומות בלבד, ולא תבצע פרויקטים לבנייה. במסגרת שנת הבדק של פרויקט שיפוץ התיאטרון, אומר יהב, נערכו כל התיקונים שנדרשו על-ידי הקבלן.