מסלול הרישוי המהיר יובא לקריאה ראשונה

הקבלנים: החוק יקצר במחצית את זמן ההמתנה לאישור תוכניות פשוטות, ויוזיל דירות ב-5,000 דולר בממוצע

סלול הרישוי המהיר, שיאפשר לאדריכלים לחתום על תוכניות בינוי פשוטות במקום לאשר את התוכניות דרך מהנדסי הערים וועדות התכנון, יקצר במחצית את זמן ההמתנה לאישור התוכנית, ויוזיל את עלויות הבנייה של פרויקטים קטנים בכ-5,000 דולר לדירה בממוצע. כך טוען מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יהודה שגב, לקראת הגשת הצעת החוק בנושא לקריאה ראשונה.

הצעת החוק, שגובשה על-ידי ח"כ מיכאל גורלובסקי מסיעת הליכוד, באה לחדש את חוק התכנון והבנייה (תיקון 33) שחוקק כהוראת שעה לתקופה של חמש שנים, אך תוקפו לא הוארך.

ח"כ גורלובסקי מציע לאפשר רישוי תוכנית בנייה למגורים בשני מסלולים: באמצעות מהנדס הוועדה המקומית ובאמצעות אדריכל, בכפוף לתנאים מגבילים. ההצעה תאפשר לאדריכלים לחתום על תוכניות בנייה שהגישו, ובכך תמנע הסחבת המיותרת הקיימת כיום, ההופכת את זמן ההמתנה לאישורי בנייה לארוך ומייגע.

החוק מיועד בעיקר להקל על אישורן של תוכניות כמו סגירת מרפסת, הוספת חדר וכיוצ"ב, וכן אישור תוכניות לבניית בניינים עד 8 קומות. יוזם החוק הוא ישראל גודוביץ', סגן יו"ר אגודת המהנדסים והאדריכלים ומי שהיה בעבר מהנדס העיר תל-אביב.

שגב טוען, כי כיום יזם או קבלן הנכנסים לפרויקט בנייה, כמוהם כנכנסים להרפתקה בירוקרטית שזמן סיומה לא ידוע מראש, כמו גם העלויות השונות שידרשו מהם על-ידי הרשויות במהלך השלבים השונים של התכנון ואישור התוכנית.

לדבריו, אישור תוכנית בנייה בישראל במוסדות התכנון השונים נמשך בממוצע בין 5 ל-7 שנים, לעומת ממוצע של כשנה בלבד במדינות המערב. קבלת היתר בנייה בארץ גוזלת בממוצע 6-12 חודשים, לעומת ממוצע של מספר שבועות במדינות המערב. מי שסובל מכך הם הקבלנים וכמובן רוכשי הדירות, שנאלצים לספוג את עלות הבירוקרטיה לקבלן.

במקביל לקיצור זמני ההמתנה, טוען שגב, כי מסלול הרישוי המהיר יפתור בעיה נוספת בתחום הבנייה - בעיית האחריות. לדבריו, "ההליכים המשפטיים בעקבות אסון ורסאי ואסון גשר המכבייה, כמו גם דו"ח ועדת זיילר, גילו את בעיית האחריות בהליכי התכנון והבנייה בישראל. בחוק התכנון והבנייה אין הגדרת אחריות ברורה. הצעת החוק של ח"כ גוולובסקי אמורה לטפל בבעיה זו, כיוון שהיא מגדירה תחומי אחריות ברורים בכל שלב ושלב בתהליך הבנייה, ומי ייתן את הדין במקרה ומשהו לא יהיה כשורה".