לקט: לתכנן תוכנית אב לאומית לפיתוח הנגב

לדבריו, קק"ל מוכנה לקחת על עצמה את הובלת פיתוח הנגב

"על רקע תוכנית ההתנתקות, יש לתכנן תוכנית אב לאומית לפיתוח הנגב, אותה יש לשים בראש סדר היום הלאומי", כך קובע יו"ר דירקטוריון קק"ל, יחיאל לקט, לקראת מושב הנגב של כנס הרצליה שיתקיים בשבוע הבא.

לדברי לקט, הגיע הזמן להודות בכך, שכל הגורמים במדינה משלמים מס שפתיים, מציגים תכניות, מייצרים אשליות בקרב התושבים, כאשר בפועל אף אחת מההחלטות אינה מיושמת. התוצאה מכך היא שהטיפול בכל נושא הנגב מתאפיין ברבה דיבורים ובמעט מעשים.

לדבריו, קק"ל מוכנה לקחת על עצמה את הובלת פיתוח הנגב ולהשקיע בחמש השנים הקרובות כ-500 מיליון שקל בנגב, בדיוק כפי שעשתה בחמש השנים האחרונות, באמצעות פרויקטים מחוללי מפנה, שמטרתם לאגום השקעות של מספר גורמים ולהשקיעם באיזור.

במקביל, מציע לקט, לחולל שינוי במדיניות המקרקעין, להעביר למדינה את קרקעותיה במרכז הארץ ולקבל תמורתן קרקעות לפיתוח הנגב. לדבריו, קרקעות אלה ישמשו עתודה לפיתוח ההתיישבות, פיתוח מפעלי התיירות ושידרוג איכות הסביבה, נושאים בהם יש לקק"ל יתרון יחסי.

עוד אומר לקט, שגם יהדות העולם צריכה להעמיד את נושא הנגב בראש סדר העדיפויות, ולהפסיק לפעול באופן נקודתי.

לדבריו, גם בעלי היזמה הפרטית צריכים לפעול במסגרת תכניות הממשלה ועל פי סדרי העדיפויות שהיא תציג, ולחדול לפעול באופן מפוזר ופרטני.

לקט מדגיש, שעתה יותר מתמיד, יש למצוא פתרון לבעיית הבדואים בנגב. לדבריו, על הבדואים להסכים להסדר קרקעות שבו תוקצה להם קרקע מספקת לצורכי מחייה וההתפתחות. במקביל עליהם להפסיק לפלוש לקרקעות שאינן שלהם. לאחר מציאת ההסדר, על המדינה לאכוף את החוק על הבדואים בכל הכוח. לדבריו, הוא הדגיש, כי הנושא כולו מתאפיין באי שיוויון. בעוד שתושב באר-שבע שבונה מרפסת ללא רישיון, מקבל צו הריסה, איש אינו יעז לפנות בדואי שפלש לאדמה לא שלו.