התאחדות החקלאים והאוצר מקימים ועדה לבדיקת עלות אספקת המים

ראשי התאחדות החקלאים קיימו באחרונה מגעים עם נציגי אגף התקציבים באוצר, שבהם נדונה המדיניות ארוכת הטווח של הממשלה בנוגע למחירי המים לחקלאות. אחד הנושאים שסוכמו בין הצדדים הוא הקמת ועדה משותפת, אשר תבדוק את עלות אספקת המים לחקלאות וייעול השימוש במים.

בהתאחדות החקלאים רואים בהסכמה צעד ראשון ליצירת אמון בין הצדדים, שכן להערכת ראשי התאחדות החקלאים, הבדיקה תביא לקביעת תעריפי המים לחקלאות על בסיס נתונים מוסכמים ושקופים, שעד היום, ובמשך שנים, התאפיין הנושא בחילוקי דעות קשים בין הממשלה לנציגי הסקטור החקלאי.

יוזמי הדיונים הם אנשי אגף התקציבים באוצר, וזאת על רקע החלטת הממשלה להעלות את מחיר המים לחקלאות ב-15 אג' למ"ק. הצדדים סיכמו שכל תוכנית לייקור המים תבוצע בשלבים, על מנת לבנות מחדש את האמון בין החקלאים לבין אגף התקציבים.

מעבר להסכמה על הקמת הוועדה, דנו הצדדים בין היתר בהצעה כי כל עלייה במחיר המים לחקלאות תהיה בסיס לתמיכה ישירה בייעול החקלאות. על-פי הצעה זו, המדינה תחזיר לחקלאים את דמי ההתייקרות באמצעות האגודות השיתופיות בתוך 5 השנים הבאות, על מנת שכספים אלה ישמשו לייעול השימוש במים.

מנכ"ל התאחדות החקלאים, יוסטה בלייר, מסר ל"גלובס": "מטרת השיחות היא לייעל את השימוש במים לשם שמירת היקף החקלאות. התמיכה שתוחזר לחקלאים תאפשר להשקיע בייעול מערכות הובלת המים וההשקיה, כי עד היום לא הגענו עדיין לניצול אופטימלי של המים".