הוצגה תוכנית המתאר החדשה לירושלים, לראשונה מ-1959

תופקד בחודשים הקרובים * כוללת את מזרח העיר ותוכנית ספדי ממערב

צוות התכנון של תוכנית המתאר החדשה של ירושלים הציג את תוכניתו בפני הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, במסגרת יום עיון המשותף לשני הגופים. בתוכנית היבטים כלכליים, דמוגראפיים ותוכנית לשטחים הפתוחים. התוכנית הוצגה על-ידי צוות התכנון בראשות מתכנן מחוז ירושלים לשעבר, משה כהן, ומהנדס העיר, אורי שטרית.

לאחר שהוועדות המחוזית והמקומית יסיימו את הדיונים בה, תופקד התוכנית להתנגדויות, במהלך החודשים הקרובים.

לעיר ירושלים אין תוכנית מתאר מאז 1959. כאשר נכנס מהנדס העיר שיטרית לתפקידו לפני כשלוש שנים, הוא התחייב שאחת המשימות שלו בתור מהנדס העיר תהיה לתכנן תוכנית מתאר חדשה לעיר. התוכנית כוללת את מזרח העיר, וכן את שטחי תוכנית ספדי ממערב.

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה להפקדה תוכנית של האדריכל דורון הוק להקמת מגדל מגורים ובו 24 קומות במרכז העיר, ליד מתחם בתי המשפט.

המתחם בשטח 11 דונם כולל גם ארבעה מבנים לשימור. קומותיו הראשונות של הבניין ישמשו למסחר, ואילו יתר הקומות למגורים. בתוכנית גם תכנון מחדש של מערך הולכי הרגל בין גן העצמאות לבין הפרויקט.

הוועדה אישרה את תוכניתו של האדריכל קלוד רוזנקוביץ' להקמת כנסיה יוונית אורתודוכסית על הר הזיתים. התוכנית אושרה לאחר שמיעת התנגדויות מצד גורמים רבים, שביקשו למנוע את בניית הכנסייה על ההר.

בתוכנית בניית כנסיה בניית מגורי צוות עובר עובדי המקום, ומגורי צליינים ומבקרים. התוכנית אושרה במליאה לאחר שגם ועדת ההתנגדויות החליטה לאשרה.

בנוסף, דנה הוועדה בתוכנית להרחבת בית חינוך לעיוורים בשכונת קרית משה, בכניסה לעיר. בתוכנית האדריכל חיים לוטנר בניית מבנה מגורים במסגרת מתחם בית הספר, שבו דירות שתפקידן להכשיר את העיוורים לחיים בקהילה לאחר שיסיימו את לימודיהם.

הדירות כוללות חדרי מגורים, מטבח, פינת אוכל וחדר אירוח, ומדמות דירות מגורים רגילות. התוכנית תאושר לאחר שיוכנסו בה השינויים שדרשה הוועדה.

עוד אושרה ללא התנגדויות תוכנית לבניית בית ספר ומבני ציבור במתחם הכנסייה האנגליקנית, קתדרלת סנט גו'רג', בסמוך למשרד המשפטים במזרח העיר, במרכז העסקים של ירושלים המזרחית. התוכנית שתוכננה על-ידי האדריכל משה מרגלית, ביוזמת הכנסייה האנגליקנית, התקבלה ללא כל התנגדות.

המתחם והכנסיה שבתוכו נבנו בסוף המאה ה-18, במתכונת קולג'ים בריטיים, שעוצבו בסגנון גותי על-פי אופנת המאה ה-14 והמאה ה-15. המתחם מחולק לשניים: בחלק הצפוני-מערבי הוא כולל את הקתדרלה, שבו מתוכננות תוספות למוסדות הכנסייה, למלון הצליינים, לבית הספר ולקולג', תוך שימור המבנים ההיסטוריים.

בחלק הדרומי, המשמש כעתודת קרקע לפיתוח מרכז עסקים ראשי למזרח העיר, מתוכננות ארקדות מסחריות, לאורך הרחובות ומסביב לחצרות פנימיות, שיאפשרו תנועת הולכי רגל. בצדי הרחובות מתוכננים בניינים של ארבע עד חמש קומות, ובהם קומות מסחריות וחניונים לכלי רכב. שטח המתחם כולו כ-60 אלף מ"ר, מהם 14 אלף מ"ר מיועדים לשימור.