מגרש הרוסים: ממשלת רוסיה מבקשת לבטל חוזה קומבינציה על קרקע השייכת לה בירושלים

לטענתה, הנתבעת התחייבה לבנות מבנה על הקרקע עד אוקטובר2001, אך עד היום לא עשתה כן

ממשלת רוסיה, באמצעות השגרירות בישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה להצהיר כי החוזה בינה לבין חברת דבר פשוט בת"א, פקע ובוטל כדין.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד שאול בן-חיים, נאמר כי הממשלה הרוסית היא הבעלים של 3,677 מ"ר בקרן הרחובות המלך ג'ורג' והמעלות בירושלים.

בספטמבר 1994 נחתם בין הצדדים חוזה שכירות לדורות, עיסקת קומבינציה. על-פי החוזה הנתבעת התחייבה להקים על המקרקעין מבנה או מספר מבנים למשרדים ו/או למגורים על חשבונה, ולטפל בכל הליכי התכנון והרישוי.

הנתבעת התחייבה להשלים את כל הליכי התכנון הרישוי והקמת המבנים לא יאוחר מאוקטובר 2001. לטענת רוסיה, הנתבעת לא מילאה ולא קיימה את התחייבותה המהותית, בכך שלא החלה בבנייה והקרקע נותרה ריקה ופנויה מכל מבנה.

לדברי התובעת היא מסרה לנתבעת בדצמבר 2001 הודעה בדבר פקיעה וביטול של החוזה והנתבעת לא התנגדה להודעה. לטענתה, הנתבעת רשמה באוקטובר 2002 הערת אזהרה לטובתה על החלקה בלשכת רישום המקרקעין בירושלים, שלא בתום לב וללא כל זכות שבדין.

לדברי התובעת קיומה של הערת האזהרה פוגעת פגיעה ממשית ומהותית בזכות הקניין שלה ומונע ממנה מלעשות כל דיספוזיציה בחלקה.

לטענתה, הנתבעת נדרשה למחוק את הערת האזהרה אך סירבה לעשות כן. בית המשפט מתבקש להוציא צו מניעה קבוע האוסר על הנתבעת לרשום הערת אזהרה לזכותה על החלקה. טרם הוגש כתב הגנה.

(ת.א 1011/05)